Ziekenhuis Geel lanceert BIBOPP en PregnancyCare

12/12/2022

Op 10 december vond het lanceringsevenement van BIBOPP en PregnancyCare plaats. Ziekenhuis Geel deed dit in partnerschap met VITO-Health, Domus Medica, LicaLab, Thomas More Geel, Eerstelijnszone Zuiderkempen en Voka Health Community. Zowel BIBOPP als PregnancyCare zijn projecten die de preventieve zorg van patiënten voorop zetten. Met BIBOPP kunnen mensen een risicoanalyse en gezondheidsplan krijgen. PregnancyCare sensibiliseert dan weer zwangere vrouwen over zwangerschapsdiabetes.

Wat is BIBOPP precies?

BIBOPP staat voor Burgers in Beweging met Online PreventiePlatform. Het is een initiatief van VITO-Health, Domus Medica en LicaLab. “Met BIBOPP bieden we de inwoners van de Eerstelijnszone Zuiderkempen digitale handvaten om hun gezondheid zelf in handen te nemen. Door hergebruik van de data die BIBOPP oplevert, kunnen de inwoners bijdragen aan een data-gedreven preventiebeleid en innovatie.” zegt Nathalie Lambrechts, Project Manager Preventie en Data bij VITO-Health. Het platform biedt verschillende hulpmiddelen gratis aan zoals de Gezondheidsgids, een vragenlijst met onder andere persoonlijk advies en een lokaal actieplan op maat. De Gezondheidsgids van BIBOPP werd ontwikkeld door Domus Medica. “De Gezondheidsgids is een instrument waarmee de burgers en de huisarts als partners op een doelmatige en verantwoorde manier hun gezondheid beschermen.” Dr. Frans Govaerts, Huisarts en Senior-arts Preventie en Gezondheispromotie Domus Medica.

Meer informatie over BIBOPP vind je hier terug.

Wat is PregnancyCare?

Jaar na jaar zien wij binnen Ziekenhuis Geel een toename in het aantal zwangere vrouwen die zwangerschapsdiabetes ontwikkelen en stijging in het geboortegewicht:
in 2019: 1 op 31 vrouwen (3,2%)
in 2020: 1 op 11 (8,9%)
en in 2021 al 1 op 8 (11,9%)

“Voor mijn zwangerschap was ik altijd zeer actief bezig. Ik sportte ongeveer 2 keer in de week. Toen ik de diagnose kreeg van zwangerschapsdiabetes, dacht ik meteen aan voeding en vooral aan de zoete dingen, geen chocolade, geen koekjes. Toch is het veel meer dan dat. Maar met de hulp van de diëtisten heb ik geleerd wat werkte voor mij” zegt Lore Boeckx, mama van mona en zwangerschapsdiabeet.

Om deze trend tegen te gaan, startte Ziekenhuis Geel in samenwerking met de huisartsen (getrokken door dr. Valerie Lebon) met het project PregnancyCare. PregnancyCare zet in op 4 pijlers, namelijk voeding, stress, slaap en beweging. Deze pijlers hebben een directe impact op de ontwikkeling van zwangerschapsdiabetes. “Met PregnancyCare proberen we de juiste stappen te zetten om de gezondheid van moeder én kind te garanderen.” zegt Jan Flament, CEO Ziekenhuis Geel. Zo biedt Ziekenhuis Geel met PregnancyCare webinars rond slaap en stress, sessies bij een diëtiste om voeding te bespreken en de mogelijkheid om sessies bij een van onze revalidatieartsen te volgen aan.

Meer informatie over PregnancyCare vind je hier terug.