Corona: we blijven waakzaam, maar normaliteit keert terug

15/05/2020

Sinds 4 mei starten we geleidelijk de normale, niet aan corona gelinkte activiteiten terug op. Om de nodige afstand tussen patiënten in het ziekenhuis te garanderen doen we dit stap per stap en met een heleboel voorzorgsmaatregelen. We hebben genoeg persoonlijk beschermingsmateriaal voor al onze medewerkers en patiënten om deze opschaling aan te kunnen. Patiënten mogen ook een eigen mondmasker meebrengen naar het ziekenhuis.

Raadplegingen en operaties

We verhogen nu het aantal patiënten die op raadpleging komt van drie naar vier per uur. Het kan zijn dat jouw afspraak in mei doorgaat in de privépraktijk van de arts, in dat geval brengt de arts jou op de hoogte. Alle raadplegingen in het ziekenhuis verlopen op afspraak, er zijn geen vrije consultaties – dus ook niet voor radiologie. Je kan makkelijk een afspraak aanvragen via afspraken.ziekenhuisgeel.be. Het secretariaat van elke dienst zorgt ervoor dat uitgestelde afspraken opnieuw ingepland worden. Wij nemen hiervoor contact op met jou, je hoeft daar niet zelf voor te bellen of mailen. Om de toestroom van oproepen aan te kunnen, investeren we ook in een sterker telefoniesysteem en zetten we meer mensen aan de telefoons om oproepen aan te nemen en patiënten op te bellen.

Ons revalidatiecentrum is op uitgebreide openingsuren opnieuw toegankelijk voor individuele sessies. Vanaf 18 mei zal onze vaste partner Transport Erik opnieuw revalidatiepatiënten vervoeren van en naar het revalidatiecentrum.

Ook de operatiezalen worden meer en meer in gebruik genomen voor operaties. Dit zal gebeuren met heel wat bijkomende veiligheidsmaatregelen. Zo screenen onze anesthesisten alle patiënten voor hun operatie via een teleconsult. De huisarts van de patiënt doet dat ook.

Kom je naar Ziekenhuis Geel? Lees dan hier alle informatie die je moet weten voor je naar het ziekenhuis komt.

Intensieve zorgen: nog vier bedden voor coronapatiënten

Sinds 8 mei verblijven er opnieuw niet-COVID-patiënten op onze intensieve zorg. Op 13 mei verliet de laatste coronapatiënt (tot nu toe) onze IZ-afdeling.

We monitoren te allen tijde onze capaciteit op intensieve zorg. We reserveren nu nog altijd een afgesloten en geïsoleerde zone van vier bedden voor COVID-19-patiënten die intensieve verzorging nodig hebben.

De herstellende coronapatiënten liggen geïsoleerd op één 'gewone' COVID-19-afdeling. Het gaat om een tiental patiënten.

Bezoekregeling

De beperkte bezoekregeling die de overheid oplegde sinds 14 maart is nog altijd geldig (klik hier voor meer info). Voor patiënten van de SP-dienst die hier 6 weken of meer verblijven, richten we vanaf 18 mei buiten het ziekenhuis een veilige ontmoetingsruimte in.

Triagecentrum huisartsen

De triagepost van huisartsen is verhuisd van de containers aan spoed naar de turnzaal van de aanpalende KOGEKA-school. Je kan via onze bezoekersparking naar de triagepost, waar vrijwilligers van Het Vlaamse Kruis je verder helpen. Let op: je kan niet op eigen initiatief naar het triagecentrum. Enkel jouw huisarts kan na telefonisch contact met jou een afspraak inplannen in het triagecentrum, als je milde of ernstige coronasymptomen vertoont.

Nieuwe routeborden in het ziekenhuis

Sinds 11 mei werken we aan een nieuwe interne signalisatie, zodat je makkelijker je weg vindt in ons ziekenhuis. We vervangen alle bestaande routes en borden op basis van kleuren door nieuwe routes en borden op basis van nummers.