Wanneer komt u naar de verloskamer?

Als u zich zorgen maakt of vragen hebt, kunt u steeds het verloskwartier bellen, op het nummer 014 57  77 40. Zo kunnen we gemakkelijker inschatten of het nodig is dat u langskomt. Misschien kunnen we het probleem ook telefonisch oplossen.

Wanneer moet u ons zeker contacteren?

• Als uw weeën regelmatig komen. Bij een eerste kindje wil dit zeggen dat u elke 10 minuten een pijnlijke opspanning van de baarmoeder voelt, gedurende minstens een uur. Bij een tweede kindje gaat het vaak sneller. U mag al naar de verloskamer komen als de contracties om de 5 tot 10 minuten opkomen.
  • Als u vruchtwater verliest, of als u dat denkt. Soms treedt aan het einde van de zwangerschap ongewild urineverlies op, door de verhoogde druk van het hoofd van de baby op het bekken. Als u niet zeker bent, komt u dit best laten nakijken in de verloskamer.
  • Bij bloedverlies moet u altijd langskomen. Als de gynaecoloog of vroedvrouw aan het einde van de zwangerschap een vaginaal onderzoek heeft verricht, kan licht bloedverlies optreden. Dit kan gepaard gaan met beginnende baarmoedercontracties, die al dan niet weer kunnen stilvallen. Het bloedverlies stopt vaak vanzelf. Bij ongerustheid belt u eerst de verloskamer.
  • Als u uw kindje minder goed voelt bewegen. Bij een gezonde zwangerschap voelt u uw kindje minstens zo’n 10 keer per dag bewegen. Als dat niet zo is, komt u best even naar de verloskamer. Daar wordt u verbonden met een monitor en bekijken we de hartslag van de baby.
  • U kunt ook naar de verloskamer komen op advies van uw gynaecoloog of huisarts, bijvoorbeeld bij hoge bloeddruk, oedeem of verminderd vruchtwater.
  • Bij elke andere klacht die verband houdt met de zwangerschap mag u zich aanmelden op de verloskamer.

Hoe en wanneer meldt u zich aan?

Probeer bij een probleem voor 20 uur naar het verloskwartier te komen. Tot die tijd is er meestal een gynaecoloog aanwezig, behalve in het weekend. De gynaecoloog kan op de raadpleging even nakijken of alles in orde is. Daarna mag u gewoon naar huis. Houd er rekening mee dat u in het ziekenhuis moet blijven als u na 22 uur aankomt, ook als alles in orde is.

U meldt zich als volgt aan in de verloskamer:

• Van 8 tot 21 uur (20 uur in het weekend) meldt u zich eerst bij het onthaal in de inkomhal van het ziekenhuis. Als u te veel pijn hebt, mag u rechtstreeks naar de tweede verdieping komen. U volgt de oranje en blauwe pijlen tot aan de verloskamer. Daar vindt u rechts voor de deur een bel, waar u aanbelt. De vroedvrouw opent de deur voor u.
  • ’s Nachts, tussen 21 en 7 uur, moet u binnenkomen via de dienst Spoedgevallen, waar een van de vroedvrouwen u komt ophalen.