Ziekenhuis Geel verkozen tot Ziekenhuis van het Jaar!

21/04/2023

Ziekenhuis Geel werd op 20 april tijdens de 10de jaarlijkse uitreiking van de zorgawards door ZORG-magazine uitgeroepen tot Ziekenhuis van het Jaar. De vakjury prees het ziekenhuis vooral om haar ambitieuze visie, innovatieve aanpak en de unieke samenwerking met netwerkpartners, lokale overheden en de eerstelijnszone.

De kracht van samenwerking

“We zijn uiteraard zeer blij met de erkenning die ons ziekenhuis gisteren mocht ontvangen. Maar wij zijn nu niet plots het beste ziekenhuis geworden. Dit is vooral een erkenning dat wij er zéér goed in slagen om onze specifieke opdracht te vervullen: namelijk om samen met andere zorgspelers de beste zorg voor onze regio te bieden. Wij investeren in wat de patiënt in de ruime Geelse en Westelse regio nodig heeft”, zegt Jan Flament, CEO van Ziekenhuis Geel.

Om die middelen goed in te kunnen zetten en kwaliteitsvolle zorg te kunnen bieden, gelooft Ziekenhuis Geel sterk in de kracht van samenwerking. Zo werkt het ziekenhuis samen met partners binnen de zorg (huisartsen, WZC’s, thuisverpleegkundigen, andere ziekenhuizen uit de regio), maar ook buiten de zorg (Thomas More hogeschool, VITO, buurtbewoners). “Deze award is niet alleen een erkenning voor al onze medewerkers en artsen, maar evenzeer voor iedereen die in en rond ons ziekenhuis werkzaam is voor de patiënten in de Kempen. Een sterk ziekenhuis maak je samen met al die partners buiten het ziekenhuis”, aldus Jan Flament.

Innovatie zit in ons DNA

Door een historisch tekort aan zorgvoorzieningen in de Kempen (minder geprogrammeerde zorg, minder complexe apparatuur, minder bedden en dus minder zorgverstrekkers per 100.000 inwoners) is het belangrijk voor Ziekenhuis Geel om de zaken soms anders aan te pakken. “Innovativiteit en over de muren van ons eigen ziekenhuis kijken, heeft ervoor gezorgd dat wij in de afgelopen jaren en maanden verschillende projecten op poten hebben gezet die niet alleen de Kempense patiënt ten goede kwam, maar die ondertussen ver buiten de grenzen van Vlaanderen worden toegepast.”

Door een gebrek aan psychiatrische capaciteit werd samen met CAW en huisartsen bijvoorbeeld een traject van patiëntopvolging uitgewerkt met voormalig verslaafden. Door een gebrek aan revalidatie-capaciteit werden samen met Thomas More en natuurpunt zogenaamde revalidatieboerderijen ontwikkeld. G-care is een samenwerkingsverband tussen drie lokale besturen, huisartsen en ziekenhuis om bepaalde patiënten te bereiken die tussen de mazen van de klassieke sociale opvangsystemen vallen. En Zorgzaam ziekenhuis is een project waar een geriater onder coördinatie van een huisarts de patiënten in een WZC opvolgt zodat de patiënt zich minder naar het ziekenhuis moet verplaatsen. Maar ook technologie wordt niet vergeten: robotchirurgie, Virtual Reality, remote monitoring, ontwikkelen van een virtual-twin hospital,…

Trotse Kempenaren

ZORG-magazine bekroont elk jaar zorgorganisaties die uitblinken in 10 verschillende categorieën. Elke zorgorganisatie kan daarvoor zijn kandidatuur indienen. De vakjury bestaat uit ervaren experten die de zorgsector door en door kennen (VOKA, zorgambassadeur, RIZIV,…). Het uiteindelijke doel van de uitreiking is de zorgsector in zijn totaliteit uitgebreid in de bloemetjes zetten. De award voor ‘Ziekenhuis van het Jaar’ wordt geschonken aan een ziekenhuis dat uitblinkt in zijn dienstverlening en verzorging. “Een professionele jury heeft aan de hand van objectieve parameters zoals organisatie, innovatie, engagement, resultaten en duurzaamheid een beslissing genomen. We ontvangen deze award als erkenning voor ons harde werk, maar ook voor de trots en het plezier dat we elke dag in ons werk steken. Als Kempenaren mogen we daarbij onszelf soms een klein schouderklopje geven over wat we doen in onze regio”, besluit Jan Flament.