Ziekenhuis Geel krijgt RITA-label voor hoopgevend project

22/11/2019

Gisteren overhandigde Verslavingskoepel Kempen vzw het RITA-label aan Ziekenhuis Geel en de drie andere Kempense ziekenhuizen. De koepel laat professionele hulpverleners en ex-verslaafden intensief samenwerken om patiënten met verslavingsproblemen persoonlijk te begeleiden. Ons ziekenhuis gaat binnenkort via het netwerk van Verslavingskoepel vzw een beroep doen op ervaringsdeskundigen om patiënten beter te helpen en krijgt voor die primeur een opsteker.

In de kantine van KSK Oosthoven vond gisteren de zevende netwerkdag van Verslavingskoepel Kempen vzw plaats. De koepel brengt alle Kempense zelfhulpgroepen uit de verslavingszorg bij elkaar in een netwerk en bouwt een intensieve samenwerking uit met professionele hulpverleners. Verslavingskoepel wil met zijn RITA-label de vernieuwende aanpak van de vier ziekenhuizen uit het Ziekenhuisnetwerk Kempen prijzen als een mijlpaal in de verslavingszorg. Ziekenhuis Geel gaat samen met de drie andere binnenkort een beroep doen op ervaringsdeskundigen van de koepel om patiënten met een verslaving beter te helpen. ‘Het is een primeur’, zegt Anne Meeus, directeur Medewerkersbeleid van CAW De Kempen. En Ivo, een ervaringsdeskundige van de koepel, maakt duidelijk wat het grote verschil is met de oude aanpak: ‘Wij staan meteen naast het bed van de verslaafde, samen met de andere hulpverleners’.

Voor Ziekenhuis Geel nam spoedarts Dr. Miguel Von Stritzky het label in ontvangst uit handen van voorzitter Dr. Guido Nicolaï. Dr. Nicolaï is verslavingsarts, pionier in de verslavingszorg en bezieler van het samenwerkingsproject tussen ervaringsdeskundigen en professionele hulpverleners. Het RITA-label staat voor ‘Referentie In Transmurale Alcohol- en verslavingszorg’, maar verwijst ook naar de Heilige Rita, patrones van diegenen in een hopeloze of onmogelijke situatie.

Het RITA-label is een opsteker voor ons ziekenhuis en een hoopgevend signaal voor onze patiënten.