Ziekenhuis Geel gebruikt Early Warning Score als observatiemethode

17/07/2019

Ziekenhuis Geel gebruikt de Early Warning Score als observatiemethode

10.07.2019

Sinds enige tijd heeft het Ziekenhuis Geel een Rapid Response Systeem in gebruik. Dit systeem verzekert mee de veiligheid van de patiënt. De toepassing omvat een ‘Early Warning Score’ (EWS), een observatiemethode die tot doel heeft de achteruitgang van een kritiek zieke patiënt vroegtijdig te detecteren.
EWS heeft drie doelen. Het geeft een richtlijn voor de frequentie van observeren, biedt hulp bij de interpretatie van parameters en verstrekt een vaste structuur voor de communicatie aan artsen. Deze observatiemethode is belangrijk bij het terugdringen van onverwachte overlijdens, eventuele transfers naar Intensieve Zorgen en oproepen voor de interne MUG. De ‘Early Warning Score’ omvat zeven parameters die ieder afzonderlijk een score krijgen waarop finaal de volledige EWS wordt berekend. Op basis van deze totaalscore worden er zonodig verdere acties ondernomen bij de patiënt. Ziekenhuis Geel gebruikt een multiparametertoestel van Welch Allyn om de volledige EWS aan de rand van het bed te meten. Het persoonlijke ID-nummer van de patiënt vormt een rechtstreekse koppeling met het patiëntendossier. Deze draadloze connectie met het Elektronisch PatiëntenDossier zorgt voor aanzienlijke tijdwinst voor de verpleegkundige.