Ziekenhuis Geel en Alegria vzw bieden ontmoetingsplek voor kankerpatiënten en hun naasten aan

26/07/2023

Alegria is een Kempense vzw die zich inzet voor personen met kanker en hun naasten. Iedereen die behoefte heeft aan een babbeltje wordt bij Alegria warm onthaald. Kankerpatiënten kunnen voor een luisterend oor sinds kort ook terecht in het dienstencentrum Luysterbos van Stad Geel en in de lounge van het oncologisch daghospitaal van Ziekenhuis Geel.

Persoonlijke noden van de patiënt worden steeds vooropgesteld en het diverse gamma van activiteiten zorgt ervoor dat er voor ieder wat wils is. Zo staan er massages tijdens de verwen- en ontmoetingssessies, petanque, fietsuitjes en workshops op het programma. Alegria biedt ondersteuning en houvast voor iedereen die rechtstreeks of onrechtstreeks geconfronteerd wordt met kanker. Door de impact van de ziekte te benoemen kan er op een veerkrachtige en kwalitatieve manier een opstapje geboden worden om in een latere fase zichzelf weer te kunnen vinden. “Alegria is een warme ontmoetingsplek in de regio Kempen voor mensen met kanker en hun naasten. Door de enthousiaste samenwerking met Ziekenhuis Geel wordt dit nu ook aangeboden in de onmiddelijke omgeving van de Geelse patiënten” zegt Anne Sas, coördinator Alegria vzw

Ziekenhuis Geel en Alegria slaan de handen in elkaar door een betere omkadering te bieden op psychosociaal vlak van de patiënten. Ontmoetingen met lotgenoten in een warme omgeving steken een hart onder de riem tijdens het ziekteproces. De drempel om met vrijwilligers of verpleegkundigen te praten wordt verlaagd doordat kankerpatiënten de lounge in het oncologisch daghospitaal van Ziekenhuis Geel reeds weten te zijn.

Binnen Ziekenhuis Geel waren ze op het oncologisch daghospitaal al langer opzoek naar een manier om hun patiënten extra bij te staan. “Ik ben steeds bezig geweest met de vraag: “Op welke manier kunnen we onze patiënten en familie bijstaan tijdens deze intensieve periode van behandeling?”. Een droom van mij was om allerlei activiteiten te organiseren om patiënten te ondersteunen tijdens hun behandeling en eventueel daarna, maar het was te moeilijk om dit alleen te realiseren. Toen leerde ik Alegria kennen en samen met Anne Sas en de vrijwilligers wordt deze droom nu werkelijkheid. Ik ben getuige van hele mooie ontmoetingsmomenten in de omgeving van het ziekenhuis. Onze patiënten zien genieten maakt mij gelukkig. De samenwerking tussen Alegria en Ziekenhuis Geel maakt mijn droom werkelijkheid. Het is een enorme meerwaarde voor onze patiënten en hun omgeving. Ik zou graag alle vrijwilligers willen bedanken die dit mee mogelijk maken.” vertelt Nadia Vanbosch, hoofdverpleegkundige oncologisch daghospitaal Ziekenhuis Geel.

Meer informatie over de gratis activiteiten en inschrijven kan via de site van Alegria: www.alegriavzw.be.