Ziekenhuis Geel biedt cardiale revalidatie aan

18/07/2019

Ziekenhuis Geel van start met cardiale revalidatie

Patiënten met hartproblemen kunnen zich sinds kort laten inschrijven in een cardiaal revalidatieprogramma. Zulk programma kan het herstel sneller en efficiënter laten verlopen. Het team dat de hartpatiënt begeleidt is multidisciplinair samengesteld.
Naast kinesitherapeuten maken ook psychologen, sociaal verpleegkundigen en diëtisten er deel van uit. Indien nodig kan de patiënt voor een rookstopprogramma ook doorverwezen worden naar de tabakologe van het ziekenhuis. Het cardiaal revalidatiecentrum is door de overheid erkend. Hierdoor kunnen patiënten de kosten grotendeels verhalen op hun ziekenfonds. Starten met het programma kan enkel na een consultatie bij de cardioloog-revalidatiearts. Na een inspanningstest en op basis van het patiëntendossier wordt dan een individueel schema opgesteld. Naast de trainingssessies voor de patiënt, biedt Ziekenhuis Geel ook groepslessen aan waar gezinsleden van de patiënt aan mogen deelnemen.
Hierin wordt onder andere info verstrekt over hartvriendelijk voeding, omgaan met stress, medicatie, behandelingen en het leven na het revalidatieprogramma. In deze infosessies wordt ook de nodige aandacht gegeven aan reanimatietechnieken.