Ons ziekenhuis heeft kleur - letterlijk

13/03/2019

Enkele maanden geleden gaf Ziekenhuis Geel een opdracht aan graffitikunstenaar Bart ‘smates’ Smeets: voorzie een mooie blikvanger aan de straatkant van ons ziekenhuis.  De uitvoering ervan startte op maandag 5 maart en zal ongeveer twee weken in beslag nemen. Afhankelijk van de maartse buien zullen de werken af en toe stilliggen.  Via deze link kan je met tussenpozen de vorderingen van het werk zien. We voegen ook de afbeelding toe van het resultaat dat we voor ogen hebben. Het staat je uiteraard vrij om een eigen betekenis aan de muurschildering te geven, maar dit hadden wij voor onze patiënten, bezoekers en medewerkers in gedachten:

“We hebben als ziekenhuis de kunstenaar gevraagd om ons verhaal te tekenen met zijn eigen interpretatie. Een verhaal waarin wij vooruit willen kijken, met ambitie naar de toekomst. In deze toekomst willen we meer over gezondheid dan over ziekte praten, met de patiënt steeds in het midden. Een toekomst ook waarin we verder willen kijken dan enkel de stad Geel. We willen over de ‘muur’ naar de hele Kempen, maar ook nog verder kijken. De band met de bewoners en de cultuur van Geel willen we als ziekenhuis koesteren en versterken. Het hart van Geel staat dan ook centraal in het werk. Tegelijk kijken we vol verwachting in de voortdurend veranderende toekomst waarin veel zal afhangen van de wisselwerking tussen mens en technologie, vandaar de raket. Daarnaast moet het werk bij iedereen iets losmaken, we zijn immers een ziekenhuis voor iedereen. Tenslotte moet de muurschildering natuurlijk ook mooi zijn, zodat we er allemaal blijer en een beetje gezonder door worden. Laat ons hopen dat we hiermee een accent hebben geplaatst dat minstens hier en daar een glimlach op een gezicht tovert …”