Mini-monitors ontlasten IZ én zorgpersoneel Covid-19

26/11/2020

Met het doemscenario voor ogen van een overvolle IZ-afdeling en uitvallende zorgverleners tijdens de tweede Covid-golf, heeft Ziekenhuis Geel de voorbije weken een lichte en mobiele monitor getest, die ingezet kan worden op verpleegafdelingen. De monitor werkt in combinatie met een Optiflow-zuurstoftoestel en kan zo bedden vrijhouden op intensieve zorg voor patiënten die aan een beademingstoestel moeten omdat ze niet meer zelfstandig kunnen ademen. De wearable is ook makkelijker en veiliger voor de zorgverlener. Ziekenhuis Geel is het eerste ziekenhuis in België dat deze mini-monitors gebruikt.

Dit worstcasescenario leek gevaarlijk realistisch te worden tijdens de piek van de tweede coronagolf. Als we de capaciteit van onze afdeling intensieve zorg (IZ) zouden overschrijden, dan staan we voor de onmenselijke keuze: wie krijgt een beademingstoestel en wie niet? Met andere woorden: wie krijgt een kans op overleven?

Lichte en mobiele monitor

Om dat te vermijden vond Ziekenhuis Geel een oplossing in India: Recobro Vigile, een lichte en mobiele monitor van het bedrijf Clarity Medical, zo groot als een smartphone. Deze wearable wordt ingezet op gewone kamers buiten de afdeling intensieve zorg. “De monitors zijn Europees gecertificeerd en voldoen aan alle eisen om mensen in ademnood te helpen. Ze zijn veel compacter dan de toestellen op IZ en ook tien keer goedkoper. Dus kunnen we ze inzetten op verpleegafdelingen”, zegt anesthesist Luc Janssen, die het pilootproject medisch coördineert. Ziekenhuis Geel gebruikt de monitors voornamelijk bij patiënten die behandeld worden met een Optiflow-toestel, dat is een neusbril die extra zuurstof toedient aan zelfstandig ademende patiënten. Ideaal als tussenstap voor of na een beademingstoestel op IZ.

Patiënten op veilige afstand monitoren

De mini-monitor helpt zorgverleners om patiënten extra in het oog te houden, vanop een veilige afstand. Het toestel bevindt zich aan het bed van de patiënt of de patiënt neemt de monitor mee als hij zich verplaatst in de kamer. Via een vingerknijper meet de wearable de zuurstofsaturatie in het bloed. Het toestel kan ook EKG, niet-invasieve bloeddruk, invasieve bloeddrukken en CO2 monitoren. Buiten aan de deur van de kamer hangt een smartphone met externe batterij, die in verbinding staat met de monitor via bluetooth en die continu de parameters weergeeft van de patiënt. De metingen van alle monitors verschijnen ook op een centraal scherm in de verpleegpost. Je kan ze zelfs laten doorsturen naar een tablet, zodat je niet gebonden bent aan een vaste plek op de afdeling om alle patiënten op te volgen. Wanneer de waarden van de patiënt achteruit gaan, gaat er een alarm af zodat verpleegkundigen direct kunnen ingrijpen. De toestand van de patiënt wordt dus - net zoals op IZ - constant in de gaten gehouden.

Beter voor zorgverlener

Dankzij de mini-monitor kunnen verpleegkundigen de parameters van een Covid-19-patiënt aflezen zonder de kamer in te gaan na een omkleedprocedure. “Zo hebben ze minder stress, lopen ze minder risico op besmetting, moeten ze zich minder vaak omkleden, besparen ze beschermingskledij uit en essentiële tijd”, zegt dokter Janssen. “Tijdens de tweede golf zag ik hoe zwaar onze verpleegkundigen het hadden, ze waren nog niet bekomen van de eerste golf. Er vielen er meer en meer uit, ook omdat sommigen in quarantaine moesten na een hoogrisicocontact of omdat ze zelf Covid-19 kregen. Met de monitors redden we dus niet alleen het leven van onze patiënten, maar ook dat van onze zorgverleners.”

“Sinds een aantal weken, in het midden van de tweede golf, zijn we gestart met deze monitors, mét succes. Het is zeker een systeem dat we bij een volgende golf terug zullen inzetten. Het kan zeker ook andere ziekenhuizen met een nijpend tekort aan beademingstoestellen helpen”, vult dokter Jos Opheide aan, medisch coördinator Covid-19 van Ziekenhuis Geel.

Met steun van het Dimpnafonds

Ziekenhuis Geel kon de monitors aankopen dankzij giften die het Dimpnafonds kreeg in het kader van de strijd tegen corona. Dimpnafonds is een vzw die patiënten en hun omgeving ondersteunt in Geel en de ruimere Kempenregio. Dimpnafonds kreeg tot op vandaag al 45.851 euro aan giften, zowel online als op haar bankrekening, om patiënten en zorgverleners van het ziekenhuis te ondersteunen in het kader van Covid-19.

Ik doe een gift aan Dimpnafonds voor de strijd tegen corona