Je weg vinden in Ziekenhuis Geel met gepersonaliseerde augmented reality

09/04/2024

In Ziekenhuis Geel loopt sinds kort een testproject waarbij gebruik wordt gemaakt van gepersonaliseerde augmented reality (via de ViewAR Wayfinding app) om patiënten en bezoekers te helpen de weg te vinden in het ziekenhuis. Het project richt zich op het begeleiden van mensen naar de poliklinieken op de gelijkvloerse verdieping.

De inkomhal van een ziekenhuis is vaak een drukke omgeving. Er lopen niet alleen veel mensen rond, ook de drukte aan infoborden en signalisatie kan overweldigend zijn. Je weg hierin vinden, is vaak niet zo evident. “Enkele jaren geleden schakelden we over van signalisatie met kleuren naar een routesysteem, op basis van routes en bijhorende nummers. Dat blijkt niet voor iedereen te werken. We stellen vast dat onze patiënten en bezoekers soms moeite hebben met het vinden van de juiste weg naar een locatie in ons ziekenhuis.” vertelt Kevin Buyckx, stafmedewerker zorgbeleid en kwaliteit van Ziekenhuis Geel.

Om hierop een antwoord te kunnen bieden, is Ziekenhuis Geel op zoek gegaan naar verschillende oplossingen. Één ervan is de ViewAR Wayfinding app. Om gebruik te maken van de app, moeten patiënten en bezoekers deze eerst downloaden op hun smartphone. Vervolgens scannen zij een qr-code voor de route die zij willen volgen. Vanaf dan kijken zij naar de gang doorheen hun telefoon maar mét bijkomende gepersonaliseerde markering van de route die zij moeten volgen. Dit dus in tegenstelling tot klassieke smartphone-toepassingen waarbij mensen niet meer voor zich uit kijken, maar enkel oog hebben voor hun smartphone. Deze app combineert met andere woorden het aspect wayfinding, zodat mensen rond blijven kijken en bijvoorbeeld niet tegen andere patiënten aanlopen.

“Het werkt zoals een head-up display (HUD) in een wagen of vliegtuig maar dan voor een voetganger. Deze app wordt al gebruikt in luchthavens en musea. Op basis van vooronderzoek met onze partners van Thomas More hogeschool, hebben we besloten om dit ook binnen ons ziekenhuis uit te testen voor patiënten.” vertelt Kevin Buyckx,

“Momenteel hebben patiënten nog wel wat vragen rond de app en de werking, maar eens ze deze gebruiken, spreekt die voor zich. Het project zit momenteel nog in de kinderschoenen maar toch zijn wij ervan overtuigd dat het één van de middelen zal worden om onze patiënten te helpen hun weg te vinden in ons ziekenhuis”, beaamt Nick Hannes, Teamverantwoordelijke opname van Ziekenhuis Geel

Naar de toekomst toe

Het testproject met de ViewAR Wayfinding app loopt momenteel tot deze zomer. “Zoals bij elke introductie van iets nieuws zien we ook hier dat het tijd vraagt om mensen ermee vertrouwd te maken. Na een testperiode zullen wij op basis van een grondige analyse - waaronder feedback van zorgmedewerkers en patiënten, een beslissing nemen rond het verdere gebruik en de eventuele uitrol van de app binnen het hele ziekenhuis”, voegt Jan Flament, CEO Ziekenhuis Geel toe.