Internationale piloten kunnen nu ook terecht bij Ziekenhuis Geel voor hun medische keuringen

30/10/2023

In Ziekenhuis Geel kunnen nu ook piloten vanuit heel de wereld terecht voor hun medische keuring. Dr. Ciprian Albu rondde daarvoor eerst succesvol de zware examens af bij de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA). De cardioloog zet hiermee het Geelse ziekenhuis op de wereldkaart bij de internationale luchtvaart.

Wanneer kandidaat-piloten geslaagd zijn voor de toelatingsexamens ondergaan ze nog een strenge medische keuring vooraleer ze aan de internationale vliegopleiding mogen beginnen. De piloten mogen zelf een bevoegde arts hiervoor aanstellen en vanaf nu kunnen ze dus ook terecht in Geel. Dr. Albu voert globale fysieke controles uit. Hij test onder meer het zicht, het gehoor, het hart, de longen maar ook het mentaal welzijn van de piloten. De testen vinden plaats in Ziekenhuis Geel en kunnen op één dag uitgevoerd worden.

Sinds september kan dr. Albu piloten ontvangen en ondertussen beoordeelde hij al de eerste kandidaat.

We gingen op gesprek met dr. Albu over zijn nieuwe uitdaging. Vraag en antwoord:

• Je bent nu Aviation Medical Examiner. Vanwaar jouw interesse om keuringsarts voor piloten te worden?

In de eerste plaats: passie. Ik heb buitengewoon veel interesse in de luchtvaart. Ik ben dan ook zelf piloot. Ik heb een Europees én een Amerikaans vliegbrevet en ben ook een instrument rated pilot.
Binnen mijn entourage kwam ik in contact met piloten die medische problemen hadden en ik wou deze piloten helpen. Zo kwam ik op het idee om mijn interesseveld nog verder uit te breiden door mensen te helpen die dezelfde passie hebben als ik. Ik kreeg in het begin ook de waardevolle ondersteuning van collega dr. Ann Lechat, orthopedisch chirurg in UMC Sint-Pieter Brussel, die ook Aviation Medical Examiner is.

• Waarvoor staat FAA?

De Federal Aviation Administration of FAA is het bureau van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. Het is bevoegd om alles te reguleren dat met de burgerluchtvaart te maken heeft.

• Wat heb je moeten doen om keuringsarts van FAA te worden?

Ten eerste volgde ik een opleidingstraject. Dat kon online vanuit België. In deze fase had ik na elke module een tussentijds examen. Vervolgens vloog ik over naar Oklahoma in Amerika om daar gedurende een week een opleiding te volgen. Ten slotte legde ik in het aerospace medical certification division in Oklahoma ook het eindexamen af. Op 1 augustus ontving ik dan mijn attest. Het was best een pittig traject maar heel leuk.

• Hoe komen de piloten vanuit heel de wereld terecht bij jou in Geel?

Als de kandidaat-piloten geslaagd zijn voor de toelatingsexamens bij FAA moeten ze ten slotte nog een medische screening ondergaan vooraleer ze aan de vliegopleiding mogen beginnen. Deze piloten mogen kiezen welke arts hun fysieke gezondheid mag keuren en die vinden ze via de website van FAA. In die lijst staat nu ook Ziekenhuis Geel als locatie ingegeven want ik voer de testen uit in het ziekenhuis. Daarnaast geef ik de info ook door via mijn netwerk.

• Hoe verlopen de medische testen die de piloten bij jou ondergaan?

Het zijn globale fysieke controles die ze moeten ondergaan. Het is een test van onder meer het zicht, gehoor, hart en longen maar ik test ook hun mentaal welzijn. De testen vinden plaats op één dag.

• Heb je al piloten ontvangen in Ziekenhuis Geel of wanneer verwacht je de eerste tests te kunnen doen?

Sinds 1 september kan ik piloten ontvangen en ondertussen heb ik al een eerste piloot beoordeeld.