Geriatrische diensten Ziekenhuis Geel nemen deel aan Week van de Valpreventie

25/04/2024

Elk jaar staat de Week van de Valpreventie in het teken van het belang van val- en fractuurpreventie bij ouderen. Ook Ziekenhuis Geel, meer bepaald de geriatrische diensten zetten zich deze week extra in om ouderen bewust te maken van de risico's en gevolgen van vallen. Dit jaar ligt de focus binnen Ziekenhuis Geel op het belang van veilig schoeisel.

Van 22 april t.e.m. 28 april vindt de 13de editie van Week van de Valpreventie plaats. Zoals elk jaar zet Ziekenhuis Geel, specifiek de geriatrische diensten, zich extra in om meer bewustwording rond valpreventie te creëren. Want vallen is een vaak voorkomend probleem bij ouderen: ongeveer één derde van de thuiswonende ouderen valt minstens één keer per jaar. Een derde daarvan valt zelfs meerdere keren. Bij inwoners van woonzorgcentra liggen de cijfers nog hoger: de helft valt minstens één keer per jaar.

Naarmate je ouder wordt, verandert je lichamelijke conditie. Bewegingen en reacties worden trager. Vallen bij ouderen is daardoor een ernstig probleem. Valpartijen kunnen een belangrijke invloed hebben op hun levenskwaliteit, zowel op lichamelijk, geestelijk als sociaal vlak. Wij willen met onze jaarlijkse deelname aan de Week van de Valpreventie bijdragen aan het voorkomen van valpartijen en het welzijn van ouderen bevorderen. Vaak zijn ouderen zich nog te weinig bewust dat het voorkomen van valincidenten mogelijk is”, vertelt dr. Valérie Van Ouytsel, diensthoofd geriatrie Ziekenhuis Geel.

Zo hebben we heel de week extra ingezet op informatie verspreiden rond valpreventie. We gingen aan de slag met allerlei leerrijke activiteiten zoals een parcours doorlopen met onze patiënten, groepsturnen, een valpreventie bordspel en één-op-één infomomenten”, aldus Romy Mertens, ergotherapeut Ziekenhuis Geel.

Belang van veilig schoeisel

Tijdens deze editie van de Week van de Valpreventie ligt de focus op beweging. Bewegen zorgt niet alleen voor een verbetering van de spierkracht en het evenwicht, maar heeft ook een gunstig effect op de bloeddruk, het gewicht, hart- en vaatziekten en het mentaal welzijn. De geriatrische diensten binnen Ziekenhuis Geel willen daarbij extra nadruk leggen op het belang van veilig schoeisel. “Voor de oudere persoon is het belangrijk om na te gaan of zijn/haar schoeisel veilig is, zowel binnen- als buitenshuis, aangezien dit een grote factor is om vallen te voorkomen”, vertelt Tina Hennebert, ergotherapeut Ziekenhuis Geel. “Loop dus niet op kousen, ook niet antislipkousen, of blote voeten, maar kies voor goed schoeisel. Een veilige schoen heeft een stevige zool die plooit op de juiste manier en plaats, een stevige hielkap en een goed sluitingsmechanisme”.

Dankzij de samenwerking met Spronken Orthopedie kunnen sommige patiënten ook meteen praktisch verder geholpen worden. “Het gebeurt wel eens dat patiënten zonder schoenen in het ziekenhuis aankomen. Voor zo’n situaties voorziet Spronken Orthopedie een voorraad veilige pantoffels die we dan aan onze patiënten kunnen aanbieden”, vertelt Romy Mertens.