Doe mee aan het gratis bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker

05/04/2023

De maand maart staat traditioneel in het teken van de bewustwording rond darmkanker. Dikkedarmkanker is een kwaadaardig gezwel in de dikke darm en begint vaak met poliepen. Die geven geen klachten, maar kunnen zonder dat je er wat van merkt, uitgroeien tot dikkedarmkanker. Het is de tweede meest voorkomende kanker bij vrouwen en de derde bij mannen.

90% van de patiënten met darmkanker is ouder dan 50 jaar. Daarom krijgt iedere Vlaming tussen 50 en 74 jaar op een bepaald moment een pakketje in de bus met de uitnodiging om gratis een stoelgangtest te doen. Met die stoelgangstaal kan er nagekeken worden of er problemen zijn en er eventueel een bijkomende coloscopie, een kijkonderzoek in de darmen, moet gebeuren.

“Eén op de twintig personen wordt in zijn leven geconfronteerd met darmkanker. Gelukkig is het een vorm van kanker waarbij je wat tijd krijgt om die met een goed resultaat te behandelen. Maar dan is het wel cruciaal dat we tijdig weten dat er een kankergezwel aanwezig is. Daarom zijn die preventieve onderzoeken zo belangrijk”, zegt dr. Katelijne Valgaeren, gastro-enteroloog en oncoloog in Ziekenhuis Geel. “In Vlaanderen gaat 55% van de aangeschreven burgers tussen 50 en 74 jaar in op de uitnodiging om gratis deel te nemen aan de stoelgangtest. Dat kan nog veel beter.”

Op dinsdag 4 april plaatste Ziekenhuis Geel in samenwerking met de firma Norgine een gigantische opblaasbare dikke darm voor de ingang van het ziekenhuis. Enkele verpleegkundigen en artsen verbonden aan de diensten oncologie en gastro-enterologie stonden de hele dag klaar om bezoekers en patiënten meer info te geven over poliepen, gezwellen en andere fenomenen die bij een coloscopie aan het licht kunnen komen.

Zit je nog met vragen? Hier vind je alles terug over het gratis onderzoek naar dikkedarmkanker. Neem zeker contact op me je huisarts als je je ergens zorgen over maakt.