Breng een actueel medicatieschema mee naar het ziekenhuis

08/04/2020

"Het is nu meer dan ooit belangrijk om een actueel medicatieschema mee te brengen wanneer je naar het ziekenhuis komt." Onze ziekenhuisapotheker Sofie Bartholomeus roept patiënten die thuismedicatie nemen, op om hun medicatieschema op zak te hebben wanneer ze naar het ziekenhuis komen. Tijdens de COVID-19-epidemie is dat extra belangrijk. De huisarts of huisapotheker heeft vaak al zo’n medicatieschema opgesteld voor veel patiënten.

"Zo verliezen we geen kostbare tijd bij het uitzoeken welke thuismedicatie je neemt en help jij onze zorgverleners in de vuurlinie om snel de juiste zorgen toe te kennen. Bij een opname in ons ziekenhuis kunnen onze apothekers er dan voor zorgen dat je jouw medicatie krijgt én dat er geen wisselwerking is met medicatie die we in het ziekenhuis willen opstarten."

"Met dit medicatieschema kan je jouw leven redden! De geneesmiddelen die we nu inzetten tegen het coronavirus, zoals hydroxychloroquine, moeten voorzichtig toegediend worden aan bepaalde patiënten of bij combinatie met andere geneesmiddelen."

Heb je nog geen medicatieschema?

Maak je eigen medicatieschema op basis van dit leeg schema.

Vul het zelf in of vraag hulp aan een familielid, een thuisverpleegkundige, je apotheker of huisarts.

Bewaar het ingevulde schema in jouw portefeuille, handtas of gsm. Zo heb je het bij de hand als je onverwachts naar het ziekenhuis moet vertrekken.

Wat is een medicatieschema?

Een medicatieschema is een duidelijk en volledig overzicht van alle medicatie die je neemt:

• Medicatie die je regelmatig neemt
  • Medicatie die je maar één keer per week of per maand neemt
  • Puffers
  • Oogdruppels
  • Medicatie die je zonder voorschrift bij de apotheker koopt

Vermeld in het schema ook welke geneesmiddelen je niet verdraagt of waar je allergisch aan bent.

Extra belangrijk bij vermoeden van COVID-19

Als je met een vermoeden van COVID-19 naar onze spoedgevallendienst komt, is het extra belangrijk om aan het medicatieschema te denken. Vaak worden patiënten doorverwezen via een triagecentrum en niet door de vaste huisarts die een goed beeld heeft van de thuismedicatie. In deze uitzonderlijke situatie mag er ook geen familielid bij de patiënt blijven die ons informatie kan geven. Een correct ingevuld medicatieschema is dus van levensbelang!