Tweede fase van bouw nieuw kinderziekenhuis in Geel afgerond

19/12/2023

In augustus 2022 startte Ziekenhuis Geel met de bouw van een nieuw kinderziekenhuis, Planeet Goudgeel. Tijs Vanneste, peter van het project, en enkele jonge patiëntjes kwamen vandaag polshoogte nemen van de bouwwerken. De ruwbouwfase is afgerond. Voor de afwerking en verdere aankleding van de afdeling doet Ziekenhuis Geel beroep op sponsors en schenkers. Ook de Jan Vertonghen Foundation zal mee zijn schouders zetten onder het project. Eind 2024 zou de eerste patiënt in de nieuwe afdeling opgenomen worden.

Nu de ramen geplaatst zijn, is de ruwbouwfase officieel afgerond voor het project van het nieuwe kinderziekenhuis in Geel. Volgend jaar staat volledig in het teken van de afwerking en verdere aankleding van Planeet Goudgeel. Eind 2024 zou het eerste patiëntje in de nieuwe afdeling opgenomen kunnen worden.

Dankzij steun van sponsors en schenkers

Ziekenhuis Geel bouwde in totaal drie bijkomende verdiepingen op de bestaande zijvleugel. Die bieden plaats voor het nieuwe kinderziekenhuis, maar ook voor nieuwe OK-zalen en een nieuw klinisch labo. Voor die nieuwbouw kan het ziekenhuis rekenen op subsidies van de Vlaamse overheid. Maar voor de speciale aankleding van het nieuwe kinderziekenhuis wordt er beroep gedaan op sponsoring en giften van sympathisanten.

“Onze ambitie voor de nieuwe kinderafdeling ligt hoog. We willen de angst en pijn wegnemen bij onze jongste patiënten door een aangename en warme omgeving te creëren, op maat van kinderen. Door hen onder te dompelen in de kleurrijke wereld van Planeet Goudgeel kunnen ze nog steeds ‘kind zijn’, ook in ons ziekenhuis”, vertelt Jan Flament, CEO Ziekenhuis Geel.

“Er zal nog hard gewerkt moeten worden om het nieuwe kinderziekenhuis helemaal klaar te stomen voor de eerste patiëntjes eind volgend jaar. Maar het ziet er momenteel alvast zeer indrukwekkend uit”, vertelt Wim Vanhove, general manager van voetbalclub KVC Westerlo. “We zijn blij dat we meewerken aan zo’n mooi project.”

Naast hoofdsponsor KVC Westerlo krijgt Planeet Goudgeel de steun van verschillende lokale verenigingen en Geelse service clubs. Zo zamelden Rotary Club, Fifty One Club, Kiwanis Juvenes, Kiwanis In Sane, Ronde Tafel en 41 Club al mooie bedragen in voor het project.

Jan Vertonghen Foundation bouwt mee

De Jan Vertonghen Foundation wil zieke kinderen helpen en bijstaan tijdens hun ziekteproces. “Onze missie sluit naadloos aan op de plannen van Ziekenhuis Geel voor hun nieuwe kinderafdeling. Als wij kunnen bijdragen aan het creëren van een zo aangenaam mogelijk verblijf voor kinderen in het ziekenhuis, dan werken wij daar graag aan mee. Concreet zullen wij met onze vaste partner, Lizart, de nieuwe afdeling voorzien van muurschilderingen op maat van de kinderen. Helemaal in het thema van Planeet Goudgeel uiteraard, zodat die wereld ook écht tot leven komt”, laat Laetitia Mbenza, managing director van de Jan Vertonghen Foundation, weten.

Trotse peter Tijs Vanneste

Tijs Vanneste, naast tv-presentator en bekende Kempenaar ook peter van het nieuwe kinderziekenhuis in Geel, is trots als hij ziet wat er ondertussen al verwezenlijkt is. “We hebben al ongeveer één derde van het totale bedrag dat nodig is bij elkaar gekregen. Een dikke merci daarvoor aan alle schenkers en sponsors! Het is heel mooi om te zien dat iedereen zo enthousiast is over Planeet Goudgeel. Ik word zelf regelmatig aangesproken door ouders van kinderen die hier in Geel in het ziekenhuis zijn geweest. Dat doet wat met een mens. Ook de passie van de medewerkers op de kinderafdeling spat ervan af. Ze werken hier allemaal samen aan één doel: een zo fijn mogelijke omgeving creëren voor de kinderen. Ik zet me graag mee in om dit project waar te maken”, vult Tijs Vanneste aan.

Doe een gift en bouw mee aan Planeet Goudgeel

Voor de speciale aankleding van het nieuwe kinderziekenhuis is Ziekenhuis Geel nog op zoek naar fondsen via Dimpnafonds vzw. Voor elke gift vanaf 40 euro geniet je van een fiscaal voordeel tot 45%. Je kan online een gift doen op www.planeetgoudgeel.be of rechtstreeks op het rekeningnummer BE53 0689 0926 1253.