Week van de Valpreventie: één tegen allen, allen tegen vallen

25/04/2022

Van 25 april tot en met 1 mei 2022 is het weer Week van de Valpreventie. Via de valkliniek en het revalidatiecentrum wil Ziekenhuis Geel ook een rol te spelen in valpreventie bij haar patiënten. Ouderen die bij ons terecht komen, helpen we om hun valangst te overwinnen en geven we oefeningen en tips mee om hun valrisico te verkleinen.

Maar liefst één op de drie thuiswonende ouderen en één op de twee bewoners van woonzorgcentra valt jaarlijks. Daarom organiseert het Expertisecentrum val- en fractuurpreventie Vlaanderen elk jaar een campagne om deze problematiek onder de aandacht te brengen.

“Vallen leidt niet alleen tot lichamelijke verwondingen. Angst voor een volgende val kan leiden tot depressie, sociale isolatie, minder zelfvertrouwen en verminderde mobiliteit”, zegt geriater Valérie Van Ouytsel. Daarom is valpreventie essentieel.

Valkliniek: persoonlijk advies tegen vallen

De valkliniek maakt deel uit van het geriatrisch dagziekenhuis van Ziekenhuis Geel. Je kan er terecht voor persoonlijk advies, met als doel om je valrisico te verminderen. Een multidisciplinair team bestaande uit een geriater, ergotherapeut, kinesist en sociaal assistent onderzoekt welke factoren in jouw situatie een rol spelen bij het risico op vallen.

Hier vind je meer info over de valkliniek.

Outdoor REVA fit-o-meter

Het revalidatiecentrum van Ziekenhuis Geel wil haar patiënten op een creatieve manier helpen om de algemene fitheid te onderhouden. Tijdens de Week van de Valpreventie nodigen zij alle patiënten, bewoners van het nabijgelegen woonzorgcentrum Wedbos, bezoekers van het dienstencentrum Luysterbos en buurtbewoners uit om deel te nemen aan de outdoor REVA fit-o-meter. De 3 eerste oefeningen zijn bedoeld om het lichaam op te warmen en alle spieren en gewrichten los te maken. Daarna volgt een parcours met oefeningen die gericht zijn om aan kracht, stabiliteit, coördinatie of evenwicht te werken. Je vindt de outdoor REVA fit-o-meter in de revalidatietuin, achter het revalidatiecentrum.

Tips en tricks om vallen te vermijden

De dienst geriatrie werkte enkele concrete tips en tricks uit om het risico op vallen te beperken.