VR-bril voor brandoefening (met bijna echte brand)

01/10/2020

Ziekenhuis Geel zal als piloot van het ZNK-netwerk haar medewerkers brandtraining geven met behulp van een virtualrealitybril (VR-bril). De hoge mate van realisme moet toelaten om ziekenhuispersoneel beter getraind te hebben wanneer ze geconfronteerd worden met een echte brand. Want zoals de recente geschiedenis ons geleerd heeft, zijn we best altijd voorbereid op het ergste en meest onwaarschijnlijke scenario.

Pilootproject

De Kempense ziekenhuizen gebruiken al een VR-bril om patiënten te laten ontspannen op een (virtueel) strand tijdens een ingreep, te zwemmen met walvissen op pediatrie of weg te dromen tussen palmbomen op spoed. Nu wil het ziekenhuis Geel ook een VR-bril inzetten om goed en veilig te leren omgaan met een brandsituatie. De bril wordt na een lange periode van marktonderzoek in samenwerking met de 4 Kempense ziekenhuizen, nu volop getest door medewerkers van Ziekenhuis Geel. Als het pilootproject slaagt, zullen de ziekenhuizen van Mol, Herentals, Turnhout en Geel gebruik maken van de VR-bril voor hun brandtraining.

“Vanaf januari 2021 zullen we de verplichte jaarlijkse brandoefening aanvullen met een virtuele brand die je ziet door een VR-bril”, zegt Hans Heylen, noodplancoördinator van Ziekenhuis Geel.

Waarheidsgetrouwe brandsituatie

In de praktijk zullen alle 1.100 medewerkers van het ziekenhuis via de VR-bril een brandsituatie heel waarheidsgetrouw ervaren en zo vaardigheden aanleren om veilig om te gaan met een brand. “Met de VR-bril zien ze een ‘echte’ kleine vlammenzee die ze moeten blussen. Ze leren ook hoe ze een deur kunnen openen van een kamer waarin het brandt”, vervolgt de noodplancoördinator. “Daarnaast zullen medewerkers een grootschalige virtuele evacuatieoefening uitvoeren, waarbij vijf verpleegkundigen een VR-bril dragen en in een virtuele omgeving een evacuatiescenario oefenen.”

Voor Hans Heylen is de meerwaarde van zo’n VR-bril duidelijk: “Met een VR-bril kunnen we sneller meer medewerkers laten oefenen. En hoe vaker en realistischer de oefeningen, hoe beter we zijn getraind in echte risicosituaties.”

Andere Kempense Ziekenhuizen doen mee

Ziekenhuis Geel test het systeem dus namens de ZNK-ziekenhuizen. Het is pas na een gunstige evaluatie van de piloot in Geel dat de ziekenhuizen van Mol, Herentals en Turnhout mee instappen. “Binnen het Ziekenhuisnetwerk Kempen wisselen we vaker expertise uit. Een gewoonte die ook tijdens de voorbije COVID-crisis ons heeft geholpen om in de Kempen optimale zorg te kunnen bieden aan de patiënt.” aldus CEO Jan Flament.