Verpleegkundige Christel staat op een corona-afdeling: "Patiënten voelen zich eenzaam"

15/04/2020

De job van Christel Schuermans, verpleegkundige op onze orthopediedienst, is helemaal anders door de coronacrisis. Ze werkt nu op een corona-afdeling. “Patiënten voelen zich heel eenzaam op hun kamer, dat vind ik moeilijk.”

“Voor de coronacrisis verzorgde ik orthopedische en neurochirurgische patiënten, mensen die voor een operatie aan rug, knie, heup… naar het ziekenhuis kwamen. Nu ligt onze afdeling vol met COVID-19-patiënten. Ze zijn heel ziek, kunnen moeilijk ademen en hebben geen fut meer. Ze krijgen veel zuurstof, dus ik moet me nu meer concentreren op parameters zoals koorts, bloeddruk en zuurstofsaturatie.”

“Omdat het coronavirus heel besmettelijk is moet ik mezelf beschermen met een schort, mondmasker, beschermingsbril en twee paar handschoenen. Handen wassen en ontsmetten, dat zijn dingen die ik al heel veel deed, maar nu nóg meer.”

Eenzaam

Christel heeft het er moeilijk mee dat de coronapatiënten op haar afdeling zich heel eenzaam voelen. “Dag en nacht blijft de deur naar de gang gesloten, ze zitten letterlijk opgesloten tussen vier muren, alleen op hun kamer. Televisie en gsm bieden nauwelijks troost, omdat ze te ziek zijn om zich hier lang mee bezig te houden. Ze zijn te moe om lange telefoongesprekken te houden. Ze missen hun partner, kinderen, het menselijke contact.”

Samen sterk

“Ik doe mijn job graag. De steun van de bevolking doet deugd, al vind ik mezelf zeker geen held. Ik doe gewoon mijn werk.” Christel vindt veel steun bij haar team. “We hebben een sterke band, we vormen één front tegen het virus. We zoeken en vinden veel steun bij elkaar, maar ook bij de verpleegkundigen van andere diensten die onze shiften komen versterken. Samen staan we sterk.”

Voorlopig heeft Christel nog geen behoefte gehad om met een psycholoog te praten. “Als het nodig is ga ik zeker niet twijfelen. Het geeft een veilig gevoel om te weten dat er een opvangnet is.”

Verpleegkundige Christel Schuermans is één van de helden van Ziekenhuis Geel. Steun jij onze helden in de vuurlinie tegen het coronavirus?