Veelgestelde vragen over pcr-testing
De medewerkers van het onthaal en labo krijgen momenteel veel vragen over pcr-testing. Daarom lijsten we hier de veelgestelde vragen voor jou op. Neem hier dus zeker eens een kijkje, voor je het ziekenhuis contacteert. De kans is groot dat je het antwoord op je vraag al meteen hebt gevonden.
Waar en wanneer kan ik een afname voor een COVID-19 test laten uitvoeren?
In onze testzone op de bezoekersparking van Ziekenhuis Geel kan je een screening naar covid-19 laten uitvoeren.
Onze testzone is geopend van maandag tot en met woensdag van 10u tot 17u, donderdag en vrijdag van 14u tot 16u en in het weekend van 13u tot 16u30.
Kan ik een afspraak maken voor een COVID-19 test met een CTP-code?
Ja, hiervoor kan je in de testzone van Ziekenhuis Geel terecht. Via dit online formulier kan je een afspraak maken en je CTP-code doorgeven. Breng op de dag van je afspraak zeker je code mee. Opgelet: Hou er rekening mee dat jouw CTP-code maar 10 dagen geldig is.
Je kan ook steeds een afspraak maken als je nog geen CTP-code hebt aangevraagd. Je brengt dan gewoon je CTP-code mee op de dag van afspraak en wij voegen hem toe aan je test.
Kan ik bij jullie terecht voor een antigeen sneltest?
Nee, momenteel voeren wij geen antigeen sneltest uit.
Kan ik bij jullie terecht voor een COVID-19 screening in het kader van een reis naar het buitenland?
Ja, je kan hiervoor een afspraak maken in onze testzone via dit online formulier. Opgelet: open deze pagina steeds in een Google Chrome-browser (download hier Chrome).
Kan ik bij jullie terecht voor de afname van een COVID-19 PCR-test bij terugkomst uit een rode zone?
Nee, voor deze test kan je niet in onze testzone terecht. Op mijngezondheid.be vind je een overzicht van alle testcentra in jouw buurt.
Hoe maak ik een afspraak voor een COVID-19 test?
Je kan rechtstreeks een afspraak maken via dit online formulier. Opgelet: open deze pagina steeds in een Google Chrome-browser (download hier Chrome).
Als je als gezin een afspraak wilt maken voor een COVD-19 screening is het belangrijk om voor elk gezinslid afzonderlijk een afspraak in te plannen. Bestaat jouw gezin bijvoorbeeld uit 2 volwassenen en 2 kinderen, dan moet je in totaal 4 afspraken maken.
Als je je gemaakte afspraak toch wenst te annuleren, gelieve dit dan zeker tijdig, ten laatste 24u voor de afspraak, te doen. Wij zullen een administratieve kost van 25 euro aanrekenen, als de afspraak niet tijdig geannuleerd wordt. We rekenen deze kost ook aan als je niet komt opdagen voor je geplande afspraak.
Ik probeer een afspraak te maken voor een COVID-19 PCR-test via jullie online formulier, maar mijn gewenste datum is niet meer beschikbaar.
Helaas kan er voor die datum geen afspraak meer gemaakt worden in onze testzone. Alle tijdsloten zijn al ingevuld. Het heeft dan ook geen zin om telefonisch contact op te nemen met het ziekenhuis. We raden je aan om op een andere datum een afspraak te maken in onze testzone.
Je kan ook steeds nakijken of er in een ander testcentrum nog plaats is op je gewenste datum. Op mijngezondheid.be vind je een overzicht van alle testcentra.
Hoe annuleer ik mijn afspraak voor een COVID-19 test?
Je kan je gemaakte afspraak zelf annuleren via de contactgegevens die vermeld staan in je bevestigingsmail. Je moet hiervoor geen contact opnemen met het ziekenhuis.
Opgelet: gelieve je afspraak ten laatste 24u op voorhand te annuleren. Als je je afspraak niet tijdig annuleert, zijn we verplicht om een administratieve kost van 25 euro aan te rekenen. We rekenen deze kost ook aan als je niet komt opdagen voor je geplande afspraak.
Kan mijn afspraak voor een COVID-19 test doorgaan als ik deze boekte voor ik mijn CTP-code heb aangevraagd?
Dat is geen probleem. Ook als je bij het maken van je afspraak nog geen CTP-code had, kan de afspraak gewoon doorgaan. Je brengt gewoon je CTP-code mee op de dag van afspraak en wij voegen hem toe aan je test.
Ik heb een afspraak gemaakt voor een COVID-19 afname. Wat moet ik hiervoor meenemen?
Neem steeds jouw identiteitskaart mee. Als je een CTP-code hebt, gelieve deze ook bij de hand te hebben.
Opgelet: als je je laat testen, moet je asymptomatisch te zijn (geen koorts, geen hoest,…). Heb je symptomen? Neem dan contact op met jouw huisarts. Gelieve de COVID-maatregelen te respecteren, dit betekent dat je de testzone betreedt met een mondmasker en dat je jouw handen ontsmet. Het mondmasker moet je steeds ophouden en mag je enkel afnemen wanneer de verpleegkundige dit vraagt.
Wanneer is het resultaat van mijn COVID-19 PCR test gekend?
Je kan zelf de resultaten van jouw test raadplegen via www.cozo.be.
Normaal 24 uur en uitzonderlijk 30 uur na jouw test is het resultaat beschikbaar bij jouw huisarts en op www.cozo.be. Een uur nadat we je testresultaten kennen, sturen we je een mail met een Engelstalig attest. Zorg er dus voor dat je een correct e-mailadres opgeeft bij je online aanvraag voor een test.
Als je je hebt laten testen met een CTP-code of als je een Belgisch rijksregisternummer hebt, dan verschijnt de uitslag van je test ook in de CovidSafeBE-app. Hou er rekening mee dat dit soms 2,5 uur kan duren voor het resultaat in de app verschijnt nadat dit beschikbaar is.
Opgelet: We streven ernaar om het resultaat van je PCR-test ter beschikking te stellen binnen de 24-30 uur na afname van de test. Deze doorlooptijd is indicatief en bindt Ziekenhuis Geel niet. We kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor uitzonderlijke vertragingen of uitzonderlijke technische of analytische problemen. Er kan geen schadevordering ingesteld worden tegen Ziekenhuis Geel ter vergoeding van enig nadeel geleden ten gevolge van het laattijdig verkrijgen van de resultaten van de test. Ook indien de testresultaten niet beschikbaar zijn via de vermelde website of app, of als er een hertesting dient te gebeuren, kan je geen schadevordering instellen tegen Ziekenhuis Geel.
Waar vind ik het resultaat van mijn COVID-19 test?
Je kan zelf het resultaat van jouw test raadplegen via www.cozo.be.
-
Reis je naar het buitenland of heb je voor een evenement een covid 19-screening nodig?
Een tot twee dagen (24-30 uur) na jouw test is het resultaat beschikbaar bij jouw huisarts en op www.cozo.be. Een uur nadat we je testresultaten kennen, sturen we je een mail met een Engelstalig attest. Zorg er dus voor dat je een correct e-mailadres opgeeft bij je online aanvraag voor een test.
-
Heb je je laten testen met een code of heb je een Belgisch rijksregisternummer?
Dan verschijnt de uitslag van je test ook in de CovidSafeBE-app. Hou er rekening mee dat dit soms 2,5 uur kan duren voor het resultaat in de app verschijnt nadat dit beschikbaar is.
Hoeveel kost een COVID-19 PCR test?
Een COVID-19 PCR-test voor reizigers of in het kader van een attest voor een evenement wordt niet terugbetaald door het RIZIV. Je betaalt het geldende RIZIV-tarief. Bij vragen kan je terecht bij de dienst facturatie via facturatie@ziekenhuisgeel.be of 014 57 76 76.
Hoe kan ik mijn persoonlijk EU digitaal COVID-19 certificaat (DCC) downloaden?
Vanaf 1 juli 2021 zal je vlotter kunnen reizen binnen de Europese Unie dankzij het persoonlijke COVID-certificaat, of ook wel het EU Digitaal COVID-19 certificaat.
Dit certificaat met een QR-code kan je downloaden via mijngezondheid.be of via de mobiele CovidSafeBE-app, en kan zowel digitaal als op papier gebruikt worden.
Wie gevaccineerd is, recent een negatieve COVID-test aflegde of is hersteld na een positieve COVID-test, zal met het certificaat kunnen aantonen dat hij ‘covid safe’ is om te reizen.
Check als reiziger steeds op voorhand de geldende richtlijnen van het land van bestemming op de website van de Federale Overheid.
Waar vind ik richtlijnen per land voor een reis naar het buitenland?
Check als reiziger steeds op voorhand de geldende richtlijnen van het land van bestemming op de website van de Federale Overheid.