Update COVID-19: voorbereid naar de tweede golf

06/08/2020

De cijfers liegen er niet om. België zit in de tweede coronagolf. Die kwam sneller dan verwacht, of toch sneller dan we allen dachten. De eerste golf heeft veel geëist van onze zorgverleners, mentaal en fysiek. Zij zijn nog niet helemaal hersteld of uitgerust na die intense crisisperiode. Maar uiteraard staan wij klaar en paraat, daar kan je op rekenen.

De start van deze tweede golf is anders. In ons ziekenhuis liggen nu nog maar heel weinig patiënten met Covid-19. Het beperkt aantal dat hier ligt, ligt op een gewone afdeling, geïsoleerd in hun kamer van de andere patiënten. Tot nu toe hebben we nog geen Covid-patiënten op intensieve zorg liggen. We hebben ook nog geen speciale Covid-afdeling geopend, dat doen we pas vanaf zes coronapatiënten.

In ons ziekenhuis zien we dus nog geen stijgende trend. Ook in gans de Kempen, binnen het Ziekenhuisnetwerk Kempen (ZNK), zien we geen stijgende trend. Voor de provincie Antwerpen liggen de meeste opgenomen Covid-patiënten vooral in de stad Antwerpen.

Triagecentrum: meer testen

Wat we wél zien is dat meer patiënten zich laten onderzoeken en testen door een huisarts in het fysiek triagecentrum naast het ziekenhuis. Het gaat veelal om jongere mensen die, wanneer de test positief is, thuis in quarantaine kunnen uitzieken en dus niet op intensieve zorg belanden. Het triagecentrum huist nu nog in de Kogeka-school, maar zal binnenkort verhuizen naar een nieuw containergebouw naast onze bezoekersparking. Daarvoor zijn de werken al gestart, in samenwerking met stad Geel en de huisartsen uit Geel.

Onze spoedgevallendienst krijgt meer mensen over de vloer met gelijkaardige symptomen als Covid-19 (zoals koorts en luchtwegproblemen). Na een test blijkt dat de meesten van hen geen Covid-19 hebben. We nemen echter wel alle veiligheidsmaatregelen in afwachting van de resultaten van de Covid-test, om die reden hebben we op 29 juli onze spoed opgedeeld in een Covid- en niet-Covid-zone.

Draaiboek voor tweede golf

Als ziekenhuis zijn we klaar voor de tweede golf. De procedures uit de eerste golf hebben hun nut bewezen en blijven van toepassing of worden nog verder gefinetuned. We voorzien opleidingen over intensieve zorgen voor onze medewerkers. We hebben een draaiboek opgesteld op basis van onze ervaringen uit de eerste golf. Dat draaiboek bepaalt vanaf hoeveel coronapatiënten we welke Covid-afdelingen moeten openen en wat onze maximale capaciteit is voor de opvang van Covid-patiënten. We monitoren alles van dichtbij. We werken nauw samen met huisartsen en woon-zorgcentra uit de regio, met de stad Geel en ook met de andere ziekenhuizen binnen ZNK (Mol, Herentals en Turnhout).

Ondertussen zal Ziekenhuis Geel in de tweede golf maximaal blijven functioneren voor niet-Covid-pathologieën. In tegenstelling tot de eerste golf zal onze normale werking niet ineens ‘stilvallen’. We nemen hiervoor alle maatregelen die nodig zijn voor de veiligheid van onze patiënten én zorgverleners. Alle patiënten moeten zich voor hun geplande operatie nu al laten testen op Covid-19 in de drive-in vooraan het ziekenhuis. Voor het onthaal van het ziekenhuis staat er sinds juni een grote tent, zodat iedereen die binnenkomt voldoende afstand van elkaar kan bewaren en de nodige veiligheidsmaatregelen in acht neemt (zoals mondmasker en handen ontsmetten). De huidige beperkte bezoekregeling blijft nog van kracht. In functie van verdere overheidsmaatregelen kan deze wijzigen.

In tegenstelling tot de eerste golf, starten we de tweede golf met genoeg mondmaskers, alcoholgel, schorten, gelaatschermen… We hebben een voorraad persoonlijk beschermingsmateriaal voor 2 tot 3 maanden, die we continu monitoren en aanvullen.

Niemand heeft zin in deze tweede golf, ook wij niet. Maar wij zijn voorbereid en staan klaar. Als burger, bezoeker of patiënt is het enorm belangrijk om de overheidsmaatregelen en hygiënevoorschriften te volgen. Alleen zo zorgen we ervoor dat onze zorgverleners een tweede piek aankunnen.