Tijdelijke opnamebeperking voor niet-dringende zorg en maximale testing patiënten en personeel

19/12/2020

Ondanks preventieve maatregelen evenals het strikt toepassen en opvolgen van alle overheids- en wetenschappelijke richtlijnen, ziet Ziekenhuis Geel zich door een aanzienlijke personeelsuitval genoodzaakt om een tijdelijke opnamebeperking in te voeren voor enkele hospitalisatiediensten en de ziekenhuiscapaciteit af te schalen. Bijkomend voorziet het Ziekenhuis Geel, ondersteund door stad Geel en het UZA (onder leiding van prof. Hans), in een covid-testing van alle patiënten en medewerkers van het ziekenhuis. Dit zal doorgaan in het begin van de week van 21 december en herhaald worden na 5 dagen.

De reden van deze testing is omdat de personeelsuitval wordt veroorzaakt door een combinatie van de vakantieperiode, reguliere ziekte onder het personeel maar vooral ook door een aanzienlijke toename in personeelsleden besmet met het COVID-virus.

De oorsprong van de personeelsbesmettingen ontstond extern gezien de verschillende besmettingshaarden in de omgeving. Gelijktijdig ziet het Ziekenhuis Geel zich geconfronteerd met een toegenomen werkdruk ten gevolge van opnieuw stijgende COVID-opnames in het ziekenhuis.

De directie van het ziekenhuis heeft ingeschat dat op deze manier de patiëntveiligheid op sommige verpleegafdelingen onvoldoende kan gewaarborgd worden en heeft voor deze diensten een tijdelijke opname-beperking ingevoerd in samenspraak met de behandelende artsen, de Vlaamse en Federale gezondheidsinspecteurs en de partner-ziekenhuizen van het Ziekenhuis Netwerk Kempen. Dit impliceert een verlenging van de maatregelen die woensdag 16 december (preventief) reeds van kracht werden.

Activiteiten uitgesteld tot en met 27 december of naar andere ziekenhuizen verwezen

Meer concreet worden volgende activiteiten alvast tot en met 27 december uitgesteld of in samenspraak met andere ziekenhuizen elders gerealiseerd:

• Geplande chirurgische ingrepen die een bed voor de patiënt noodzaken
  • Nieuwe niet-dringende hospitalisaties cardiologie, oncologie en revalidatie
  • Geplande colono’s & gastro’s

Beperkte activiteiten

Volgende activiteiten gaan door maar worden aanzienlijk beperkt in capaciteit en zijn enkel beschikbaar voor dringende en noodzakelijke zorg bij patiënten waarbij het niet veilig is om ze te transfereren naar een ander ziekenhuis:

• Hospitalisatie geriatrie
  • Hospitalisatie revalidatie
  • Hospitalisatie cardiologie
  • Hospitalisatie chirurgie
  • Hospitalisatie oncologie

Activiteiten die doorgaan

Dit wil zeggen dat volgende activiteiten nog steeds (soms in beperkte mate) doorgaan:

• Alle dringende en noodzakelijke ingrepen (incl dringende gastro-enterologische onderzoeken)
  • Spoedgevallendienst en intensieve zorg
  • Verpleegeenheid materniteit, bevallingen en pediatrie
  • Raadplegingen
  • Technische onderzoeken (radiologie, nucleaire geneeskunde en labo)
  • Noodzakelijke revalidatie, pijnbehandeling en kanker-therapie (incl daghospitalisatie)
  • Covid-zorg

Ziekenhuis Geel contacteert patiënten indien hun geplande activiteit niet kan doorgaan. Patiënten hoeven ons niet zelf te contacteren.

Voor meer info

Over Ziekenhuis Geel

Ziekenhuis Geel is een regionaal ziekenhuis dat een waaier van diensten aanbiedt. Het ziekenhuis telt 300 bedden en is jaarlijks goed voor 125.000 raadplegingen, 45.000  opnames (inclusief dagopnames), 14.000 chirurgische ingrepen, 370.000  technische onderzoeken, 3 miljoen labo-analyses en 22.000 patiënten op spoed.

Daarnaast huisvest het ziekenhuis ook het bekende Revalidatiecentrum Kempen, één van de grootste en best uitgeruste revalidatiecentra van het land.

Ziekenhuis Geel wil toonaangevend blijven in de regio Kempen door goede samenwerking binnen het Ziekenhuisnetwerk Kempen met de ziekenhuizen H. Hartziekenhuis Mol, AZ Herentals en AZ Turnhout.