Schoonmaakster Rita: “En toen kwamen de tranen”

20/04/2020

Rita Peinen poetst al een jaar in Ziekenhuis Geel. Nu staat ze op een corona-afdeling, waar ze besmette kamers kuist. Het is aanpassen. Niet alleen moet ze nu beschermende kledij aandoen, de situatie van sommige patiënten raakt haar erg.

Rita Peinen poetst normaal op drie verschillende afdelingen in het ziekenhuis, waar patiënten slechts enkele dagen verblijven. Nu werkt ze op één geïsoleerde afdeling, waar coronapatiënten liggen. “Toen ik hier als schoonmaakster begon heb ik een opleiding gekregen hoe je te werk moet gaan bij het poetsen van besmette kamers. Het afgelopen jaar heb ik die procedure nog maar enkele keren moeten toepassen. Nu poets ik alleen nog maar besmette kamers.”

Het ziekenhuis vraagt ook flexibiliteit aan de schoonmakers tijdens deze coronacrisis. “Ik heb de voorbije weken meer uren gewerkt, ook in het weekend.”

Veiligheid

“Het is belangrijk om de juiste procedures te volgen. Je moet dus geconcentreerd werken. Veiligheid is hierbij van groot belang. Het constant aandoen van beschermende kledij is warm en vermoeiend.”

Er is ook wel ongerustheid onder de collega’s van het schoonmaakbedrijf. “Sommigen zijn bang om besmet te worden en het virus dan zonder het te weten door te geven aan hun familie. Dat zorgt voor spanning en stress.”

Toch laat Rita zich hier niet door afschrikken. “Ik wil mijn steentje bijdragen. Ik wil solidair zijn tegenover mijn collega’s en de zorgverleners in het ziekenhuis. Het zijn moeilijke tijden voor iedereen, ook voor de patiënten. De waardering die ik krijg van verpleegkundigen en patiënten is hartverwarmend.”

Moeilijke momenten

Door het coronavirus liggen de patiënten langer in het ziekenhuis. “Het contact is anders. Sommigen zeggen dat ze blij zijn om me te zien en hebben nood aan een babbel. Anderen zijn dan weer te ziek, daar probeer ik zo snel en stil mogelijk te werken.”

“Enkele dagen geleden heb ik gepoetst bij een man die heel onrustig was. Toen ik de kamer binnenkwam probeerde hij uit bed te komen en sloeg met armen en benen in het rond. Ik was zo ongerust dat ik op de bel gedrukt heb om hulp te roepen. Een uur later is de man overleden. Ik was zo geschrokken. In de wagen naar huis kwamen de tranen.”

Sommige patiënten raken Rita erg. “Er is een patiënt met het syndroom van Down. Als ik de kamer binnenkom weent ze soms. De verpleging doet al wat ze kan en ze bellen dagelijks met de familie, maar het blijft heel moeilijk om te zien.”

Schoonmaakster Rita Peinen is één van de helden van Ziekenhuis Geel. Steun jij onze helden in de vuurlinie tegen het coronavirus?