Revolutionaire methode voor behandeling borsttumoren

14/07/2020

In Ziekenhuis Geel kunnen patiënten zich voortaan comfortabeler laten behandelen voor borsttumoren. De aanwinst die daarvoor zorgt heet Sentimag-Magseed en lokaliseert niet-voelbare tumoren met een magnetisch zaadje en een sonde. Ziekenhuis Geel is één van de eerste ziekenhuizen in Vlaanderen die deze innovatieve techniek aanbiedt.

Arts kan tumor heel nauwkeurig verwijderen

Het nieuwe systeem bestaat uit een magnetisch zaadje en een sonde: Magseed en Sentimag. De radioloog plaatst de Magseed, het magnetisch zaadje, onder echografie of röntgengeleiding in het lichaam. Dit kan tot 30 dagen voor de operatie waardoor de planning van radioloog én chirurg flexibeler is. Vervolgens spoort de chirurg het magnetische zaadje snel op met Sentimag, de bijhorende sonde. Dankzij de opsporingsradius van 360 graden en de afstandsberekening door het systeem kan de chirurg de tumor heel nauwkeurig verwijderen.

Minder pijn voor patiënt

Nog belangrijker: ook voor de patiënt is de techniek met Sentimag-Magseed een enorme verbetering. De ingreep is dragelijker omdat het inplanten van de Magseed minder invasief is dan het traditionele harpoenimplantaat. Minder pijn. Minder stress. Bovendien ligt het risico op infecties veel lager omdat er geen draad meer aan te pas komt.

Alvast goede resultaten

Het team van de Borstkliniek* dat vanaf nu zal werken met Magseed bestaat uit dr. Vervliet, dr. Vanderstappen en dr. Cochet. Zij hebben de eerste operaties al uitgevoerd met de nieuwe methode. “De ingrepen zijn telkens goed verlopen, we konden de letsels mooi wegnemen”, aldus dr. Vanderstappen. “Patiënten krijgen de behandeling met Magseed momenteel nog niet terugbetaald. We vinden deze nieuwe techniek echter zo noodzakelijk voor de gezondheidszorg van onze patiënten, dat we als ziekenhuis de volledige kost van de methode op ons nemen. We rekenen erop dat de overheid tegen het einde van dit jaar wél overgaat tot terugbetaling van deze ingreep.”

Verouderde techniek met harpoen

Al sinds de jaren ’60 gebruiken chirurgen een harpoenimplantaat om niet-voelbare borsttumoren op te sporen tijdens de ingreep. Met een dunne naald stopt de radioloog de dag van de operatie een fijne metalen draad met een klein haakje in de borst. Als via röntgenfoto’s blijkt dat de naald op de juiste plek zit, trekt de radioloog de naald eruit en blijft enkel de harpoen achter. Zo kan de chirurg de tumor exact lokaliseren tijdens de operatie.

Magseed biedt een oplossing voor verschillende beperkingen van het harpoenimplantaat. Zo kan de harpoen verschuiven, ondervindt de patiënt meer ongemak en loopt de planning voor radiologie en operatiekwartier minder vlot.

Helft borsttumoren niet-voelbaar

Het aantal borsttumoren neemt alsmaar toe. Door een groter bewustzijn onder patiënten en een betere screening worden borsttumoren steeds vroeger ontdekt. Maar liefst de helft is op het ogenblik van de diagnose nog niet voelbaar. Terwijl de behandeling wel zo snel mogelijk moet gebeuren. Magseed zorgt voor een vlotte en nauwkeurige behandeling die dragelijker is voor de patiënt.

*De Borstkliniek is het resultaat van een samenwerking tussen  Ziekenhuis Geel en het Heilig Hartziekenhuis Mol. Met de Borstkliniek willen beide ziekenhuizen de kwaliteit van de borstkankerzorg optimaliseren en een gecoördineerd zorgproces garanderen.