Resultaten van nieuwe ziekenhuisbrede personeelstesting in Ziekenhuis Geel geven minder dan 0,3% besmettingen

27/12/2020

Na de eerste testronde in Ziekenhuis Geel, bleek slechts 0,6% van de personeelsleden positief te testen terwijl ook bij patiënten het aantal nieuwe besmettingen beperkt was tot 2 personen. In de tweede testronde zien we opnieuw een zeer lage besmettingsgraad van net geen 0,3%. Dit kan gaan om nieuwe besmettingen dewelke samenhangen met de besmettingshaarden in de regio, maar ook om personen die al besmet waren een week geleden, doch waar de incubatie-periode ervoor zorgde dat het test-resultaat nog geen besmetting aangaf.

Dit onderstreept nogmaals het belang van het opvolgen van alle maatregelen, zowel binnen als buiten het ziekenhuis want het risico zit hem toch vooral in de contacten die we hebben in de maatschappij” aldus dr. Jos Opheide, hoofdarts Ziekenhuis Geel.

Het ziekenhuis voorziet in de loop van volgende week een voorzichtige doorstart van activiteiten die eerder beperkt waren. Dit impliceert dat stapsgewijs opnames opnieuw kunnen gebeuren en ook noodzakelijke ingrepen (en dus niet enkel de dringende) worden ingepland. Ook ingrepen waarvoor geen opname vereist is, kunnen doorgaan. Begin januari zal dan stapsgewijs terug naar normale activiteit worden geëvolueerd in functie van terugkeer van het ziekenhuispersoneel dat in quarantaine verbleef (evenals het einde van de verlofperiode). De kritische activiteiten (spoed, intensieve, covid-diensten, midcare stroke, neonatale), raadplegings-activiteit evenals technische onderzoeken (radiologie, nucleaire,…) en de revalidatie-activiteiten (zonder opname) zijn altijd blijven doorgaan.

Om maximaal veilig te kunnen werken, voorziet het Ziekenhuis Geel in de toekomst de toepassing van bijkomende maatregelen. Een team van experten van het UZA en het Ziekenhuis Geel heeft samen de tijd genomen om iedere covid-procedure nog eens tegen het licht te houden en de nodige verbeter-adviezen te formuleren. Meest opvallende daarbij is het nieuw ingevoerde gebruik van face-shields (in combinatie met een chirurgisch masker) voor alle zorgmedewerkers. De federale overheid liet ondertussen weten dat op basis van de ervaring in Geel, dat ze overweegt om zowel de nationale PBM-richtlijnen als de test-strategie te bekijken (waarbij de richtlijn nu pas een hertesting van patiënten voorziet na 7 dagen opname).

We waren in de eerste golf als Kempen één van de hardst getroffen regio’s van het land. Ook toen waren we één van de eerste ziekenhuizen die een mondmaskerplicht voor alle medewerkers invoerden. We zijn ervan overtuigd dat met onze richtlijn voor faceshields, we er ook nu weer voor zorgen om maximale patiënt- en personeelsveiligheid te garanderen.” aldus CEO Jan Flament.

Tenslotte wil het Ziekenhuis Geel nogmaals iedereen bedanken die meehielp bij het beheersen van deze crisis. In de eerste plaats alle medewerkers en artsen van het ziekenhuis, doch daarnaast ook de Federale en Vlaamse gezondheidsinspecteur, de stad Geel, de school (Kogeka), alle ziekenhuizen die patiënten overnamen (of beschikbaar waren daartoe) en dan in het bijzonder het AZ Turnhout, het H. Hartziekenhuis Mol en het AZ Herentals waarmee het Ziekenhuis Geel samen het ZiekenhuisNetwerk Kempen vormt. Als laatste is er de equipe onder leiding van professor Guy Hans van het UZ Antwerpen die uitzonderlijk werk heeft verricht in het testen van het personeel en het adviseren van het ziekenhuis.

Zonder deze mensen en organisaties hadden we de crisis niet zo efficiënt en volledig onder controle gekregen. Het toont aan dat samenwerking in de zorg de enige manier is om vooruit te gaan.” Aldus Walter Claessens, directeur Zorg.