Patiënten kunnen sneller naar de kamer dankzij digitale tool

16/03/2022

Nieuwe patiënten kunnen voortaan sneller naar hun kamer, omdat die sneller gepoetst is. Ziekenhuis Geel nam een digitaal systeem in gebruik dat daarvoor zorgt.  Via dit systeem - de Oazis-module van ZORGI - krijgen poetsmedewerkers meteen een melding op hun tablet over een lege kamer. Daarnaast is er tussen verschillende diensten een vlottere communicatie over de opvolging van die kamerreiniging. Makkelijk. Efficiënt. Optimaal.

Eenvoudig en overzichtelijk

De nieuwe module werkt eenvoudig:

• De verpleegkundige sluit het patiëntendossier af en tegelijkertijd ontvangen de poetsmedewerkers een oproep op hun tablet.
  • De poetsmedewerkers zien welke bedden ze moeten schoonmaken, en welke dringend zijn.
  • Een poetsmedewerker wijst een kamer toe aan zichzelf, zodat de andere collega’s weten wie voor welke kamer zorgt. Verwarring en dubbel werk zijn op die manier uitgesloten.

”Het verschil met de oude werkwijze kan niet groter zijn. Voordien telefoneerden verpleegkundigen naar de poetsdienst om door te geven welke kamers gereinigd moesten worden. Die telefoontjes kwamen van verschillende verpleegafdelingen, op verschillende momenten en vaak door elkaar. De poetsmedewerkers moesten alles bijhouden met pen en papier. Daardoor hadden ze geen overzicht en geen idee van de prioriteit die aan bepaalde bedden moest gegeven worden”, zegt Hubert, manager facilitaire diensten van Ziekenhuis Geel. “Dankzij die nieuwe toepassing krijgen onze poetscollega’s een pak minder telefoontjes en kunnen ze aangenamer werken.”

Resultaat: vlottere opname van patiënten

Voor de opname van nieuwe patiënten is deze Oazis-toepassing een hele verbetering. “Vanaf het moment dat onze collega’s van de poetsdienst een kamer beginnen te reinigen, krijgen wij een automatische melding”, vertelt Nick Hannes, diensthoofd Opname van Ziekenhuis Geel. “De communicatie tussen ons en de diensten onderling verloopt vlotter. Er is minder verwarring en er wordt minder tijd verspild aan onnodige telefoontjes. Maar het belangrijkste voordeel is ongetwijfeld dat onze nieuwe patiënten nu minder lang moeten wachten en sneller naar hun kamer kunnen.”