Patiënten krijgen unieke tentoonstelling van internationale topwerken

21/04/2022

S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent) is een erg gewaardeerd museum in ons land onder de liefhebbers van hedendaagse kunst. Voor het eerst treedt S.M.A.K. buiten de museummuren om kunst dichtbij mensen te brengen, die anders niet in het museum geraken. Patiënten van Ziekenhuis Geel mochten zo een unieke privé-tentoonstelling meemaken vanuit hun ziekenhuisbed.

Werken van Ricardo Brey, Guillaume Bijl en Navid Nuur werden één voor één uit een koffer gehaald op de SP-afdeling van Ziekenhuis Geel. Dat is de afdeling waar patiënten langer dan twee weken verblijven, omdat ze herstellen na bijvoorbeeld een zware operatie of een ongeval. Bij elk stuk gaf de S.M.A.K.-medewerker een woordje uitleg en bracht ze de kunstwerken tot vlak bij de patiënten. Zij keken en luisterden geïnteresseerd. Er was ook interactie, want de patiënten dachten mee na over het verhaal achter de werken. Patiënt René: ”Ik had voordien geen grote belangstelling voor kunst, maar nu deze mooie tentoonstelling naar mij toekwam, is mijn interesse gewekt. Het mooiste stuk vond ik de kussensloop van Nikolaas Demoen. Vooral het gedicht dat hij erbij schreef zette me aan tot nadenken.”

“Onze patiënten hebben moeilijke dagen waarop ze pijn hebben en de revalidatie nog een lange weg lijkt. Dit soort afleiding is van harte welkom om even de pijn en zorgen te vergeten. Ik vernam van patiënten dat ze gemotiveerd zijn om na hun herstel zelf een kunstmuseum te bezoeken, “ zegt diensthoofd SP-afdeling Elke Vastmans.

Primeur voor Ziekenhuis Geel

“Het is voor het eerst dat S.M.A.K. samenwerkt met een ziekenhuis. Met de steun en de zorg-expertise van BD konden we een programma specifiek voor ziekenhuizen opzetten: Art for Care. We tonen werk  van bekende kunstenaars zoals Richard Jackson en Navid Nuur maar ook van jonge of minder bekende namen. Ook de vorm varieert. In onze koffer zitten tekeningen en schilderijen, maar ook sculpturen en videowerken. Het is een prikkelende collectie van verhalen, getuigenissen, poëzie, filosofische vragen en krachtige beelden. Kunst kan patiënten in een andere wereld brengen, de basis vormen voor een goed gesprek en die welgekomen afleiding bieden." Aldus Aline Van Nereaux van S.M.A.K.

“Healing environment” creëren voor de patiënten

“Kunst is essentieel in onze samenleving in functie van onze gezondheid en ons welzijn. Deze unieke samenwerking met S.M.A.K. past perfect in onze visie dat wij een “healing environment” willen creëren voor onze patiënten. Een plek waar welzijn in al haar facetten wordt aangepakt. In het verleden werkten wij bijvoorbeeld al samen met het Kunsthuis Yellow Art, een artistieke ontmoetingsplek die verbonden is aan het OPZ Geel waarbij kunst ook een deel van de therapie is. Eerder werden ook optredens van jongeren in het ziekenhuis georganiseerd in samenwerking met de kunstacademie van Geel, werd er samen met het cultureel centrum de Warande en de lokale overheid een kunstproject voor scholen gerealiseerd op het ziekenhuisdomein en er werd zelfs een premiére van een Vlaamse kortfilm in onze wachtzalen gelanceerd. En we zijn niet van plan te stoppen om aan alle aspecten van het patiënt-welzijn te werken. Zo organiseren we  nog een workshop houtsnede, ook in samenwerking met S.M.A.K. en een bekende kunstenaar”, besluit Jan Flament, CEO van Ziekenhuis Geel.

Kussensloop - Nikolaas Demoen