Opnieuw opnames mogelijk in H. Hartziekenhuis Mol

26/10/2020

Na een tijdelijke opnamestop het voorbije weekend, is het H. Hartziekenhuis Mol vanaf 26 oktober 12 uur weer volledig operationeel en zijn alle dringende opnames weer mogelijk.

Sinds zaterdag 24 oktober was er in het H. Hartziekenhuis Mol een opnamestop van kracht. De andere ZNK-ziekenhuizen hebben gedurende 48 uur de spoedopnames van het ziekenhuis van Mol overgenomen. Dankzij goede onderlinge afspraken is alles vlot verlopen. Vanaf maandag 26 oktober 12 uur is het H. Hartziekenhuis Mol weer volledig operationeel en zijn alle dringende opnames, zowel voor Covid- als niet-Covidpathologie, weer mogelijk.

Eén afdeling geriatrie in het ziekenhuis van Mol blijft in quarantaine tot het einde van de week. Alle andere afdelingen zijn weer geopend zoals voordien. Raadplegingen en medisch-technische onderzoeken verlopen opnieuw normaal.

Intussen werden alle niet-dringende opnames en operaties in het ziekenhuis – zoals in de rest van het land – voor een periode van 4 weken geannuleerd. Elke patiënt wordt persoonlijk op de hoogte gesteld bij een eventuele annulatie. Dringende en noodzakelijke ingrepen of behandelingen blijven ook de komende weken gegarandeerd in de 4 ziekenhuizen. Dat stelt alle ziekenhuizen in staat om de verhoogde druk van Covid-19-opnames in de komende dagen en weken goed te kunnen organiseren.

De ziekenhuizen van het Ziekenhuisnetwerk Kempen hebben ook een gelijklopende begeleiders- en bezoekersregeling afgesproken die mee evolueert met de toenemende belasting van de ziekenhuizen in de komende dagen en weken.

De uitzonderlijk goede samenwerking binnen het netwerk van de Kempen heeft zijn deugdelijkheid hiermee nog maar eens bewezen. Ook in deze uitzonderlijke tijden met een erg hoge druk op de ziekenhuizen, kan de Kempense patiënt in eigen regio steeds terecht voor kwaliteitsvolle zorgen.

Alle ziekenhuizen doen nog eens een extra beroep op de verantwoordelijkheid van alle patiënten en bezoekers om zich strikt aan de coronaregels te houden. Ze rekenen daarbij op begrip voor bijkomende noodzakelijke maatregelen zoals een strikte bezoekers- en begeleidersregeling. Dankzij die inspanningen van iedereen, zullen de vier Kempense ziekenhuizen ook in deze tweede coronagolf paraat staan voor iedereen die zorgen nodig heeft. Het is aan de bevolking om het applaus van de eerste golf nu in concrete daden van solidariteit om te zetten.