Nieuwe stek voor prematuurtjes en zieke baby'tjes

21/12/2018

Op vrijdag 21 december stelt het Sint-Dimpna Ziekenhuis haar nieuwe couveuseafdeling voor. De verbouwing duurde ongeveer drie maanden en vond plaats in functie van nog betere ouderparticipatie. De binding tussen ouders en baby is tenslotte cruciaal vanaf de eerste dag.

Bij een premature geboorte is de baby genoodzaakt zich abrupt aan te passen aan het leven buiten de warme baarmoeder waar gedempt geluid en licht is. Op de materniteitsafdeling van Ziekenhuis Geel streven de zorgverleners ernaar om die overgang zachter te maken en stress bij het kindje te minimaliseren. Veel contact met ouders is daarin cruciaal. Om hier volop aan te voldoen besloot het ziekenhuis vorig jaar om de neonatologie te verbouwen.

Meer ruimte voor meer privacy

De nieuwe afdeling is veel groter, zodat er ook meer privacy zal zijn voor de kersverse ouders. Op die manier hopen de zorgverleners:

• Dat ouders langer en vaker aanwezig zijn bij hun premature of zieke baby.

• De situatie zoals ze was in de baarmoeder beter te kunnen nabootsen.

• Dat stabiele baby’s sneller bij hun mama en papa op een gewone kamer kunnen verblijven door de aankoop van een centraal monitorsysteem. De centrale monitor zorgt ervoor dat verpleging alle parameters goed kan blijven opvolgen terwijl de baby toch in een andere kamer ligt.

Ontwikkelingsgerichte zorg staat voorop

"Sinds 2015 hebben we ons volledig toegelegd op het FINE-project (=Family & Infant Neurodevelopmental Education)" zegt diensthoofd Materniteit An Segers. "Nadat een kerngroep zich gaan bijscholen is in Rotterdam, werd het volledige team ondergedompeld in de principes van ontwikkelingsgerichte zorg." Door de verbouwing kan het team van verpleegkundigen en artsen ontwikkelingsgerichte zorg en ouderparticipatie nog beter dan voordien toepassen in de praktijk.