Maak mondmaskers met onze doe-het-zelfpakketten

19/03/2020

Wil je onze zorgverleners helpen door zelf chirurgische mondmaskers te maken? Wij stellen doe-het-zelfpakketten ter beschikking, met materiaal dat veilige bescherming biedt voor onze zorgverleners en patiënten. Elk pakket bevat materiaal voor elk 10 mondmaskers.

Wil jij zelf aan de slag gaan met zo'n kit en je naaimachine? Kom je pakket ophalen in de inkomhal van Ziekenhuis Geel, op weekdagen, tussen 8u en 18u. We ontvangen de afgewerkte mondmaskers ook graag terug in onze inkomhal, in hetzelfde zakje (of een ander plastiek zakje).

> Download hier de technische instructies voor het maken van de mondmaskers

De doe-het-zelfpakketen zijn een initiatief van de ziekenhuizen binnen het Ziekenhuisnetwerk Kempen (ZNK). In totaal willen we zo binnen het netwerk aan 2.500 mondmaskers geraken voor de ziekenhuizen van Geel, Turnhout, Mol en Herentals.

Spontaan aangeboden hulp na oproep mondmaskers

Na oproepen van de Kempense ziekenhuizen om mondmaskers te schenken, kwamen de voorbije dagen veel berichten van personen die willen helpen om mondmaskers te maken. Zowel kledingwinkels, naaiateliers als particulieren boden zich aan. We willen deze mensen graag inschakelen om het tekort aan maskers te beperken door hen chirurgische mondmaskers te laten maken.

Maatwerkbedrijf A-kwadraat in Turnhout verwerkt grote doeken tot het juiste formaat en stelt de doe-het-zelfpakketjes samen. Ze maken zelf ook chirurgische mondmaskers en kregen hiervoor 10 naaimachines van Singer ter beschikking. Ook de naaisters van het OPZ Geel zetten hun schouders mee onder dit project.

We bekijken momenteel ook hoe we een eigen productie van zelfgemaakte schorten voor ZNK kunnen opstarten.

Niet-medische mondmaskers

Je kan ook voor jezelf of voor vrienden en familie een mondmasker maken met eigen materiaal, maar dit is dan géén mondmasker van medische kwaliteit. Als je ziek bent en thuis geïsoleerd bent, heb je zeker baat bij zo’n masker en strijd je mee tegen het coronavirus. Dit masker verlaagt de kans dat je iemand uit je omgeving besmet. Ook met zo'n zelfgemaakt mondmasker is het belangrijk altijd de algemene regels en hygiënevoorschriften van de overheid en ziekenhuizen te volgen.

> Surf naar maakjemondmasker.be en download het patroon en de werkwijze voor deze niet-medische mondmaskers