Kempense ziekenhuizen zijn gradueel opgeschaald naar fase 1A+

10/11/2021

De ziekenhuizen uit het Ziekenhuisnetwerk Kempen hebben gradueel hun capaciteit voor coronapatiënten opgeschaald naar fase 1A+. Dat wordt gevraagd door de federale overheid, maar is ook noodzakelijk om voldoende bedden ter beschikking te hebben voor de opname van coronapatiënten. Sinds begin deze week waren immers alle voorziene Covid intensieve bedden in de Kempen volzet. De opschaling heeft als gevolg dat er opnieuw bepaalde niet dringende ingrepen uitgesteld kunnen worden.

Momenteel bevinden de Kempense ziekenhuizen in Geel, Herentals, Turnhout en Mol zich reeds in fase 1A+ van het Hospital & Transport Surge Capacity Plan. In deze fase moeten we voor coronapatiënten, gradueel en uiterlijk over twee weken, 16 intensieve en 96 niet-intensieve bedden voorzien. De extra intensieve bedden werden sinds gisteren reeds voorzien, de niet-intensieve bedden komen er gradueel de komende week.

Deze opschaling heeft als gevolg dat er heel wat bijkomende handen nodig zijn om deze patiënten te verzorgen, aangezien de zorgzwaarte van coronapatiënten hoger ligt. Doordat er ook heel wat ziekenhuismedewerkers thuis zitten door quarantaine of ziekte, zien bepaalde ziekenhuizen zich genoodzaakt om operatiezalen te sluiten en het aantal beschikbare bedden op niet-corona-afdelingen terug te schroeven. De overheid legt bovendien op dat alle geplande niet-dringende ingrepen met een intensief karakter, waarbij de patiënt een nacht ter observatie op intensieve zorgen moet verblijven, uitgesteld moeten worden.

Concreet wil dit zeggen dat vanaf maandag 15 november in elk van de Kempense ziekenhuizen een aantal geplande niet-dringende operaties mogelijk niet kunnen doorgaan. Wanneer een operatie moet uitgesteld worden, zal het ziekenhuis de patiënt persoonlijk verwittigen. De ziekenhuizen vragen expliciet aan patiënten om niet zelf naar het ziekenhuis te bellen, om een overbelasting van de lijnen te voorkomen.

Alle raadplegingen en onderzoeken gaan gewoon door zoals gepland. Ook de bezoekers- en begeleidersregeling blijft onveranderd. De ziekenhuizen benadrukken dat het belangrijk is om hun bezoekersregeling strikt na te leven, inclusief de verplichting inzake het dragen van mondmaskers voor bezoekers en patiënten.