Internationale dag van de vrijwilliger - Vrijwilliger Carine aan het woord

05/12/2021

5 december is het internationale dag van de vrijwilliger. In ons ziekenhuis werken meer dan 50 vrijwilligers en we zijn ze erg dankbaar. We spraken Carine Valkiers. Wat drijft haar? Wie is ze?

Carine is vrijwilligerscoördinator in Ziekenhuis Geel. En zélf vrijwilliger! Ze is het ideale aanspreekpunt tussen onze waardevolle vrijwilligers en de diensten waar ze werken. Haar job bestaat vooral uit contacten leggen, vrijwilligers matchen aan de juiste dienst en een luisterend oor zijn voor elke vrijwilliger. Dat moet wel een sociale persoon zijn.

Wie is Carine? Wat doet ze? Wat drijft haar om vrijwilligerswerk te doen in Ziekenhuis Geel? Wij gingen op onderzoek en zochten haar op.

Een schooldirectrice ‘die thuis is’, zoals ze zelf zegt – want pensioen, dat is niet het juiste woord voor haar. We zien een fitte joviale dame op het uur van onze afspraak. Ze omschrijft zichzelf als iemand actief en sociaal. Maar vooral iemand die graag tussen kinderen staat. Carine was juffrouw en nadien directrice in een lagere school. Bovendien houdt de Kastelse ervan om iets betekenisvol te doen. Vandaar: vrijwilligerswerk.

Carine: “Een half jaar geleden werd het te rustig voor mij. Ik ging met pensioen en dat stilzitten was niets voor mij. Ik schreef me in op sites zoals Give a day en kwam zo bij Ziekenhuis Geel terecht.

Wat ik nu nog vooral meeneem uit mijn carrière als directrice is het volgende: sta tussen je teamleden – onderwijzers of vrijwilligers. Sta er niet boven. Mijn deur stond en staat altijd open voor mijn collega’s. Die waarde vind ik in mijn rol als vrijwilligerscoördinator opnieuw belangrijk.”

Ziekenhuis Geel: Waarom doe jij jouw vrijwilligerswerk graag in Ziekenhuis Geel?

Vrijwilligers zijn allemaal enthousiaste mensen. Daar word je vrolijk van.  Ik vind het ook heel fijn dat ik door het zoeken en het inzetten van vrijwilligers eveneens het personeel van het ziekenhuis een beetje kan helpen.“

Ziekenhuis Geel: Waar krijg jij energie van, Carine?

“Van enthousiaste vrijwilligers krijg ik energie! Op het thuisfront maak ik graag uitstapjes, ben ik graag in de weer met mijn familie. Ik kan daar nu ook meer van genieten dan vroeger. Ja, ik kan er meer tijd voor vrijmaken. Alles verloopt nu rustiger. In mijn vrije tijd ga ik nu ook heel graag fietsen, wandelen en op café met vrienden. En paddellen! Dat doe ik ook graag.”

Ziekenhuis Geel: Voor wie laat jij alles vallen?

“Voor de school. Onlangs stond ik opnieuw voor een klasje om in te springen in een noodgeval. Daar laat ik mijn kuiswerk thuis eens graag voor vallen, zie.”

Ziekenhuis Geel: comfortzone of uitdaging?

“Geef mij maar een uitdaging. Bijvoorbeeld: ik had het werk binnen de ziekenhuismuren nog nooit ‘in de coulissen’ gezien. Die medische wereld, ja dat was nieuw voor me en toch sprong ik meteen in de boot om hier aan de slag te gaan.”

Ziekenhuis Geel: Wanneer verlies jij je zelfcontrole?

“Als het niet loopt zoals ik het plande. Maar nu, tijdens mijn pensioen valt dat eigenlijk wel mee. Het is anders nu. Kortom, ik verlies mijn zelfcontrole niet vaak.”

Ziekenhuis Geel: wat staat er nog op jouw bucketlist?

“Drie dingen. Ten eerste wil ik meer sporten. Gisteren viel mijn oog nog op een cursus zumba. Dat zie ik mij nog doen. Ten tweede wil ik meer lezen. Mijn boek blijft maar stof pakken op mijn nachtkastje. En ten slotte: reizen.”

Ziekenhuis Geel: waar zie jij jezelf over 10 jaar?

“Hopelijk ben ik over 10 jaar nog even actief als nu. Daarnaast wil ik nog omringd zijn door mijn familie die in een goede gezondheid verkeert. Ja, ik wil dan nog graag ‘samenzijn’.”

Ziekenhuis Geel: welke waarden gaf jij jouw kinderen mee?

“Beleefdheid en discipline. Dat gaf ik zowel aan mijn eigen kinderen mee – als aan mijn schoolkindjes en juffen. Ik zei dan: geef het beste van jezelf. Wees een voorbeeld. Wat jij doet, breng je over op anderen.”

Ziekenhuis Geel: om af te sluiten: wat geef jij nog graag mee aan onze lezers?

“Wat je doet, doe dat met hart en ziel. De tijd gaat zo vlug.”

Wil jij zelf ook onze medewerkers en patiënten helpen? Wil je graag intensief contact met patiënten en bezoekers of werk jij liever achter de schermen? Jij beslist wat voor taken je wil uitvoeren.