Info voor de patiënt en bezoeker - coronavirus

17/03/2020

Wat moet je doen als je een afspraak hebt in het ziekenhuis?

  • Vanaf 14 maart schorten we alle niet-dringende consultaties, onderzoeken en ingrepen op. Als je al een afspraak had, nemen onze medewerkers telefonisch contact met jou.
  • Voorlopig zijn er geen vrije raadplegingen (bv. radiologie en gynaecologie) meer. Na doorverwijzing van de huisarts of specialist kan er nog wel een afspraak gemaakt worden.
  • Levensnoodzakelijke therapieën (bv. chemotherapie, dialyse, etc.) worden voortgezet.

Moet je om dringende gezondheidsredenen toch in het ziekenhuis zijn voor een consultatie of afspraak, dan vragen we jou om de volgende richtlijnen te respecteren:

  1. Heb je sinds kort symptomen zoals koorts én hoest- of ademhalingsklachten en kan je het ziekenhuisbezoek niet uitstellen? Meld je dan eerst aan bij de balie van het ziekenhuis. We geven een mondmasker bij hoest- of ademhalingsklachten.
  2. Was regelmatig je handen
  3. Wanneer je niest of hoest, doe je dat best in een nieuw papieren zakdoekje dat je nadien in een afsluitbare vuilnisbak gooit
  4. Geen zakdoekje in de buurt? Hoest of nies in de binnenkant van je elleboog of bedek je neus en mond
  5. Geef elkaar geen handen

Wat moet je doen als je iemand wil bezoeken in het ziekenhuis?

Sinds 14 maart is bezoek niet toegelaten, met uitzondering van volgende groepen:

  • Vrijwilligers en stagiairs (mits een registratiesysteem)
  • Eén of beide ouders (of gelijkgesteld) van kinderen van minder dan 18 jaar die op pediatrie, materniteit of neonatologie liggen
  • Onmiddellijke naasten van personen die in kritieke of eindelevensfase zijn
  • Begeleiding bij noodzakelijke consultaties of onderzoeken door max 1 (vertrouwens)persoon

Wat moet je doen bij ziektesymptomen (koorts, hoest, ademhalingsmoeilijkheden)? 

  • Neem telefonisch contact op met je huisarts. Ga niet naar de wachtzaal of het ziekenhuis! Ga enkel naar spoed wanneer je dringend medische hulp nodig hebt.
  • Jouw huisarts bepaalt of een consultatie nodig is en maakt indien nodig voor jou een afspraak in de tijdelijke consultatieruimte aan Ziekenhuis Geel 
    • Jouw huisarts zal je de nodige richtlijnen geven. 
    • Ga niet op eigen initiatief naar de consultatieruimte aan het ziekenhuis, je kan er enkel terecht na afspraak. 
    • Ga enkel naar spoed wanneer je dringend medische hulp nodig hebt.
  • Indien je een ziekteattest nodig hebt, spreek je af met jouw huisdokter hoe je dit kan bekomen (per post, digitaal, laten ophalen door een gezond persoon,…). Door de coronacrisis mogen huisartsen uitzonderlijk een ziekteattest bezorgen aan patiënten na een telefonisch contact.

Wat moet je doen met wasgoed van de patiënt?

Ziekenhuis Geel voorziet sinds 17 maart een afgifte- en ophaalpunt voor was in de inkomhal van het ziekenhuis. 

  • Proper wasgoed
    Je kan proper wasgoed bezorgen aan onze medewerker in de cafetaria. Wij bezorgen deze zelf aan jouw familielid.
  • Vuil wasgoed
    Je kan navragen bij onze medewerker in de cafetaria of er vuil wasgoed klaarstaat om terug mee naar huis te nemen.

Aan de patiënt vragen we om vuil wasgoed  klaar te zetten op de kamer voor 11u. Zo kunnen we dit centraal verzamelen.

Vragen over het coronavirus: