Het "ziekenhuis" bestaat niet meer

31/10/2018

 

Jan Flament, CEO van het ziekenhuis Geel

Ik had het voorrecht om de transformatie van ziekenhuizen vanuit het veld te mogen volgen de voorbije 20 jaar. Van autonome eilanden naar meer transversaleorganisaties die deel uitmaken van bredere zorgtrajecten. Maar er is nog veel werk.

Ervaring is een deel van het herstel-proces

Als je aan patiënten vraagt wat ze belangrijk vinden, dan spreken ze over vriendelijkheid, wachttijd, properheid, het eten,… Kwaliteit van de zorg is daarbij vanzelfsprekend. Wij trachten daar als ziekenhuis op in te spelen. Zo werden recent een aantal materniteitskamers omgevormd tot materniteits-appartementjes met een uitzonderlijk comfort. Of we pasten onze beschikbaarheid aan: het MRI-toestel dat wij met onze buren van Mol uitbaten is nu ook open in de weekends. En onze dienst gynaecologie voorziet dagelijks avond-inloop- consultaties. Zorg krijgen wanneer het voor de patiënt past, is in deze hectische tijden een aandachtspunt.

Zorg is meer dan een technische akte

Het is belangrijk te blijven investeren in kwaliteit van de medische praktijk. Zo hadden we recent een primeur door de introductie van een neuro-navigatiesysteem die zorgt voor kortere en veiligere ingrepen. Maar ziektebeelden vragen ook een andere aanpak. We moeten meer investeren in “nazorg”. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat astma-patiënten hun puffer foutief gebruiken, waardoor therapie niet het gewenste effect heeft. Daarom hebben wij als ziekenhuis een zogenaamde “puff-educator” aangesteld die op maat van de patiënt werkt. Of onze Zorgacademie, waarin eigen specialisten aan iedereen die geïnteresseerd is, informatie geven over bepaalde aandoeningen of veel voorkomende gezondheidsproblemen. De gezondheids-return voor de maatschappij op dit soort inspanningen is groot, financieel wordt je hiervoor als ziekenhuis echter niet beloond.

 

Het ziekenhuis is slechts 1 element in een keten van gezondheid-services

Het Ziekenhuis Geel maakt deel uit van het ZiekenhuisNetwerk Kempen: een opportuniteit om meer kwaliteit te bieden aan patiënten, maar ook om onze expertise meer beschikbaar te maken voor een ruimere regio. Zo hebben we één van de meest vooraanstaande centra voor obesitas-chirurgie in België evenals een indrukwekkend revalidatiecentrum. We werken daarnaast ook aan een goeie samenwerking met de eerste lijn. Er bestaat een vast overlegplatform en een samenwerkingsprotocol tussen ziekenhuis en huisartsen. Recent werd ook een afsprakenplan tussen huisartsen en spoeddienst gemaakt betreffende organisatie van dringende zorg in de regio. We transformeren onze ziekenhuizen op deze manier in “huizen van gezondheid”. Een visie die we verder willen ontwikkelen mét de patiënt en alle zorgpartners.