Herdenkingsplechtigheid voor coronaslachtoffers door Ziekenhuis Geel

14/03/2022

In samenwerking met stad Geel organiseerde Ziekenhuis Geel op 13 maart 2022 een herdenkingsplechtigheid voor alle mensen in de regio die het leven lieten tijdens de pandemie.  Na de ceremonie werd ook de nieuwe herdenkingstuin, inclusief monument en zorgboom, officieel ingehuldigd.

Op 10 maart 2020 maakte het coronavirus het eerste dodelijke slachtoffer in België. Enkele dagen later kwam de Nationale Veiligheidsraad voor een eerste keer samen en werd er beslist om maatregelen in te voeren in een poging om het coronavirus het hoofd te bieden.

Ondertussen zijn we 2 jaar later en vonden Ziekenhuis Geel en stad Geel het hoog tijd voor een herdenkingsplechtigheid voor alle slachtoffers die te betreuren zijn sinds de start van de pandemie. De herdenking was bedoeld voor alle overledenen, niet alleen voor corona-slachtoffers. “Veel nabestaanden hebben namelijk niet of nauwelijks afscheid kunnen nemen van hun overleden dierbare door de vele maatregelen. We wilden hen daarom  een moment van troost bieden”, zegt Jan Flament, CEO van Ziekenhuis Geel.

Ceremonie

Tijdens een ingetogen ceremonie werden gedichten en troostende woorden voorgelezen door vertegenwoordigers van verschillende geloofsgemeenschappen. “Ziekte maakt geen onderscheid tussen rang, stand of geloof. We vonden het daarom extra belangrijk om alle geloofsgemeenschappen de mogelijkheid te geven om hun slachtoffers te eren en de nabestaanden een hart onder de riem te steken. We zijn verheugd dat onze oproep gehoord werd, want naast de Geelse pastoor Jan Verheyden, waren er ook vertegenwoordigers van de islam, het humanisme, de evangelische kerk en zelfs het boeddhisme en sikhisme aanwezig. Het toont nog maar eens aan dat de coronapandemie iedereen heeft geraakt en dat er nood was aan even stilstaan bij al dit menselijk leed”, zegt Jan Flament, CEO van Ziekenhuis Geel. Voor de muzikale ondersteuning van de ceremonie kon het ziekenhuis rekenen op de medewerking van meidengroep Petticoat, een muzikaal talent van eigen Geelse bodem.

Blijvende herinnering

Ziekenhuis Geel wilde verder gaan dan enkel een herdenkingsmoment organiseren. Zo ontstond het idee voor een herdenkingstuin, als blijvende herinnering aan de moeilijke covid-periode. Voor de uitwerking en aanleg van die tuin zorgde de groendienst van stad Geel. “Op een symbolische plek tussen ziekenhuis en woonzorgcentrum hebben we een mooi stukje fauna en flora gecreëerd met verschillende paadjes en zitgelegenheden. Het is een plaats waar iedereen kan komen verpozen en reflecteren. Bovendien is het  ook een steun voor ieder familielid of iedere patiënt die even behoefte heeft aan een moment van rust tijdens de soms zware momenten die zich dagelijks in en rond een ziekenhuis afspelen”, zegt Vera Celis, burgemeester van stad Geel.

Aan de ingang van de herdenkingstuin staat een monument dat tijdens de herdenkingsplechtigheid officieel ingehuldigd werd door Cathy Berx, gouverneur van de provincie Antwerpen en Vera Celis, de burgemeester van de stad Geel. Op het monument prijkt een toepasselijke quote van de Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway. Die quote doet stilstaan bij de impact van ieders persoonlijke inzet in tijden van crisis, want het coronavirus raakte alle lagen van de bevolking. De vormgeving van het monument met drie verschillende abstracte vormen die over elkaar schuiven, staat symbool voor de uitzonderlijke samenwerking tussen inwoners, overheid, huisartsen, eerstelijnszorgverstrekkers, woonzorginstellingen en Ziekenhuis Geel tijdens de pandemie.

Eerste zorgboom in Vlaanderen

Op 12 november 2021 werd in de herdenkingstuin van Ziekenhuis Geel ook de eerste zorgboom in Vlaanderen geplant. De bezieler van dit zorgboom-project is Jo Maes, een burger uit Bertem die zijn hart voor de zorg en zijn passie voor bomen combineert en wil uitdragen over heel Vlaanderen. “Ik had het gevoel dat de helden van de zorg niet genoeg bedankt kunnen worden voor hun bovenmenselijke inspanningen tijdens de coronapandemie. Zo groeide bij mij het idee om in de nabijheid van elk ziekenhuis een zorgboom te planten als teken van dank en steun aan het zorgpersoneel. De planting van de zorgboom aan Ziekenhuis Geel was de eerste in hopelijk een hele lange rij”, zegt Jo Maes.

De zorgboom in de herdenkingstuin kwam er dankzij de financiële steun van de provincie Antwerpen. “De volgehouden inzet, toewijding en professionele zorg van onze zorgverleners tijdens de covid-crisis waren ronduit indrukwekkend. Ieder van hen maakte mee het verschil om het virus te bedwingen, vaak in uiterst moeilijke en onzekere omstandigheden. Laat deze zorgboom symbool zijn van mijn en van ieders buitengewoon grote erkentelijkheid, waardering en dank aan allen die bijdroegen en nog steeds bijdragen aan de bestrijding van deze pandemie.  Dit geldt in de eerste plaats voor de zorgsector: dringende geneeskundige hulp, de eerstelijnsgezondheidswerkers, artsen, (thuis)verpleegkundigen, verzorgenden, alle medewerkers in de ziekenhuizen, maar zeker ook voor politie en brandweer én de vele vrijwilligers in de vaccinatiecentra en elders in de zorgsector. Meer dan ooit ervaren we de onmisbaarheid van al onze hulpdiensten. De recente berichtgeving van Vias Institute over de toenemende agressie tegenover hulpverleners verontrust en raakt me dan ook sterk. Hun inzet, niet zelden zonder persoonlijk risico of gevaar, verdient alleen maar veel begrip en respect”, zegt Cathy Berx, gouverneur van provincie Antwerpen.