Geleidelijke opstart gewone activiteiten vanaf 4 mei

29/04/2020

Vanaf maandag 4 mei zullen we 30 % van onze normale activiteiten terug opstarten. We nemen de nodige maatregelen om een veilige omgeving te creëren voor patiënten, bezoekers en medewerkers.

Afspraken in het ziekenhuis

Om veilig te kunnen werken zullen we in een eerste fase 30 % van onze normale activiteiten weer opstarten. We geven hierbij voorrang aan patiënten met uitgestelde (semi-)dringende afspraken, onderzoeken en ingrepen.

Wat houdt dit concreet in?

• Sinds half maart uitgestelde afspraken: wij contacteren je wanneer jouw uitgestelde afspraak, onderzoek of ingreep opnieuw kan ingepland worden. We vragen jullie om geduld te hebben en niet zelf contact op te nemen met het ziekenhuis of de dienst.
  • Afspraken die al ingepland stonden na 3 mei: hoor je niets van ons, dan gaat jouw afspraak door zoals gepland. Indien je afspraak, onderzoek of ingreep uitgesteld moet worden, contacteren wij jou ten laatste één werkdag op voorhand.
  • Nieuwe afspraken: je kan altijd snel en eenvoudig een nieuwe afspraak aanvragen via het nieuwe afsprakenformulier op onze website. Je kan kiezen uit een telefonische consultatie of een consultatie in het ziekenhuis.
  • Let op: er zijn op dit moment geen vrije raadplegingen. Ook alle onderzoeken op radiologie (RX, echo, CT, NMR…) verlopen op afspraak.

Veilige omgeving

We moeten heel onze werking herbekijken. Consultaties, opnames en operaties zullen anders lopen dan normaal. Dit komt enerzijds omdat er nog steeds heel wat medewerkers en artsen instaan voor de zorg van coronapatiënten. Anderzijds moeten we ook zorgen voor een veilige omgeving voor iedereen die in het ziekenhuis komt.

Wat houdt deze veilige omgeving in voor jou als patiënt of bezoeker?

• Kom maximum 20 minuten voor je afspraak naar het ziekenhuis. Ben je vroeger? Wacht dan nog in je wagen. Zo hou je de wachtrijen kort en veilig voor iedereen.
  • Bij aankomst in het ziekenhuis checken we elke bezoeker. Aan het onthaal moet je eerst voorbij een ‘triagepunt’ waar we jou vragen naar mogelijke klachten (hoesten, reukzin, kortademigheid…). We vragen jou ook om een mondmasker aan te doen en je handen te ontsmetten met alcoholgel.
  • Voor het gebruik van de inschrijvingskiosk moet je je handen ontsmetten. We voorzien vijf kiosken op ruime afstand van elkaar.
  • We zorgen ervoor dat jullie 1,5 meter afstand kunnen bewaren van elkaar (social distancing), zowel in de wachtzalen als bij het onthaal. We zullen infrastructurele aanpassingen doen en visueel aanduiden waar je mag staan of zitten.
  • Heb je koorts? Contacteer dan eerst je behandelende arts een dag voor je afspraak in het ziekenhuis. Dit kan per e-mail of telefoon naar het secretariaat van de betreffende dienst. Hier vind je een overzicht van alle medische diensten en hun contactgegevens

Bezoek kan nog steeds niet

De bezoekregeling van patiënten die opgenomen zijn in het ziekenhuis is nog niet veranderd. Op dat vlak volgen we de overheidsrichtlijnen. Patiënten die een afspraak hebben in het ziekenhuis komen bij voorkeur alleen. Indien dit onmogelijk is, laten we wel één vertrouwenspersoon toe.

Twee COVID-19-afdelingen gesloten door afname coronapatiënten

We hebben ondertussen twee van onze vier COVID-19-afdelingen gesloten. Op dit moment is er nog één gewone afdeling en één intensieve afdeling voor coronapatiënten in isolatie.

Triagepost huisartsen gehalveerd

De triagepost van huisartsen aan het ziekenhuis ziet sinds de piek een halvering van het aantal patiënten. Er blijft permanentie van één huisarts in de consultatiefaciliteit voor Geel en Meerhout, samen met een rondrijdende arts die huisbezoeken doet. Er is ook een nauwe samenwerking met de andere triagecentra in de regio voor opvang van patiënten.