Europa schenkt desinfectierobot aan ons ziekenhuis

23/03/2021

Ziekenhuis Geel is 1 van de 10 ziekenhuizen in de Benelux die van de Europese Unie een robot krijgen. Op Europees niveau schenkt de Commissie maar liefst 200 robots aan ziekenhuizen in de lidstaten. “We doen er alles aan om ziekenhuizen en patiënten in deze moeilijke tijden te ondersteunen”, zegt EC-voorzitter Ursula Von Der Leyen.

De robot kan via UV-C-lichtstralen een patiëntenkamer desinfecteren op een kwartier tijd en zo de verspreiding van Covid-19 en andere virussen tegengaan. Buiten de kamer, op veilige afstand, stuurt een medewerker de robot aan via een tablet.

Een jaar geleden hadden we de UV-robot al eens getest in ons ziekenhuis en op basis van die test ook de EU geadviseerd.

Nu we van de Europese Commissie zo’n robot krijgen, zullen we hem inzetten in ons operatiekwartier. Daar kan hij ’s avonds alle OK-zalen desinfecteren. “We hebben de robot vorige week gekregen en zijn hem nu aan het klaarmaken. Vrijdag zullen onze poetsmedewerkers een opleiding krijgen zodat ze er volgende week mee aan de slag kunnen”, zegt Hubert Kerstens, facilitair manager van Ziekenhuis Geel.

“We zijn de Europese Commissie enorm dankbaar voor deze schenking. De robot zal ons zeker helpen om deze coronapandemie in te dijken”, zegt CEO Jan Flament.