Dr. Ben Gys behaalt PhD in abdominale heelkunde

05/07/2021

Op 2 juni 2021 behaalde dr. Ben Gys de titel van doctor in de medische wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen na een succesvolle verdediging van zijn doctoraat “Revisional and Future Techniques in Bariatric Surgery”.

Dr. Ben Gys is samen met dr. Thierry Lafullarde actief als chirurg binnen de BARO obesitaskliniek van Ziekenhuis Geel.

In zijn proefschrift focust dr. Ben Gys zich op de revisionele en ook nieuwere technieken binnen de bariatrische chirurgie, zoals bijvoorbeeld de endoscopische sleeve gastroplastie (ESG). Dankzij een speciaal toestel dat via de mond tot in de maag van de patiënt wordt gebracht, kan de arts hechtingen plaatsen om de maag van binnenuit te verkleinen. Dit heeft als groot voordeel dat de patiënt geen littekens op de buik zal overhouden aan de ingreep.

“De technieken die ik bespreek in mijn proefschrift worden vandaag de dag ook al toegepast in de BARO obesistaskliniek van Ziekenhuis Geel. We nemen op die manier een voortrekkersrol in de huidige chirurgische aanpak van obesitas”, zegt dr. Ben Gys.

De expertise die dr. Ben Gys toevoegt, betekent ongetwijfeld een grote meerwaarde voor Ziekenhuis Geel, de dienst heelkunde, de BARO obesitaskliniek en haar (toekomstige) patiënten.