Diabetes door een VR-bril op Wereld Diabetes Dag

18/11/2019

Ieder jaar is het op 14 november steevast Wereld Diabetes Dag, maar Ziekenhuis Geel zette de editie van 2019 extra in de kijker. Naast een gevarieerde infostand en behulpzame vakmensen kwamen de bezoekers er dit jaar ook Virtual Reality-brillen en een speciale robot tegen.

In de inkomhal van ons ziekenhuis kon je op deze Wereld Diabetes Dag een primeur beleven: voor het eerst werden Virtual Reality-brillen gebruikt in de sensibiliseringscampagne rond diabetes, en Ziekenhuis Geel mocht op deze Werelddag als enige in België uitpakken met deze technologie. Een VR-bril liet bezoekers toe om in het menselijk lichaam te kijken en om beter te begrijpen wat diabetes precies is en doet.  Een 3D-filmpje bracht mooi in beeld hoe insuline suikers tegenhoudt in de bloedbaan en welk effect dat heeft op het lichaam. ‘Zo kan je insuline zien als een defect paspoort dat suiker geen toegang geeft tot het lichaam. De suiker blijft dan steken in de bloedbaan en stapelt zich daar op’, legt de stem in het filmpje uit. Het 3D-filmpje bekeken? Dan kon je vervolgens een bloeddrukcontrole met bijpassend advies laten uitvoeren door een robot. Voor alle andere vragen en informatie stonden het eigen diabetesteam van Ziekenhuis Geel en medewerkers van de Diabetesliga klaar.

Veel mensen lieten zich overtuigen om een VR-bril op te zetten, vooral diegenen die van ver of nabij, binnen hun gezin, familie of vriendenkring, al te maken kregen met diabetes. Het 3D-filmpje maakte voor velen de functie van insuline en de gevolgen voor het menselijk lichaam begrijpelijker. De meesten lieten zich dan ook makkelijk overhalen om langs te gaan bij robot Amy voor een bloeddrukmeting en een sensibiliserend gesprekje. De resultaten van de meting en het ietwat persoonlijke advies werden erg op prijs gesteld.

Wereld Diabetes Dag 2019 bleek dan ook een geslaagde editie, met veel belangstelling van allerlei mensen, dankzij een stukje moderne technologie en de inzet van het hele diabetesteam.