Dappere fietsers op Wereld COPD Dag

20/11/2019

Straffe prestaties vandaag in Ziekenhuis Geel. Tussen 9u en 13u loopt in onze inkomhal de jaarlijkse fietsmarathon om COPD (chronisch obstructief longlijden) meer aandacht te geven. Net als vorig jaar is het fietsrooster goed gevuld, en niemand is van plan om op te geven!

Na het succes van vorig jaar organiseren ook nu meer dan 20 Belgische revalidatiecentra op precies hetzelfde moment de Nationale Pulmonaire Revalidatie Fietshappening. Met deze fietsmarathon willen ze iedereen bewuster maken van chronisch obstructief longlijden. Zowel COPD-patiënten als medici en paramedici van Ziekenhuis Geel hebben zich vooraf ingeschreven om een beurtrol vol te trappen. Patiënten proberen om 15 minuten te fietsen. Artsen en paramedici gaan zonder pardon voor 30 minuten.

Fietsers aanmoedingen en snuisteren aan de infostandjes

Supporters en omstanders krijgen tijdens de marathon ook advies en preventietips van onze deskundigen in huis en de mensen van COPD vzw. Luisteren en snuisteren aan de 2 infostandjes, en tussendoor onze dappere fietsers aanmoedigen natuurlijk. Want deze fietsmarathon maakt van Wereld COPD Dag ook een sportieve en sociale beleving.

"Bewegen en positief blijven"

"Mijn aandoening valt niet te genezen", vertelt Roel. "Je moet je levensstijl aanpassen en dat is voor sommige lotgenoten  moeilijk om te aanvaarden. Maar kijk naar mij: actief, sportief, een vlotte babbelaar. Als je de oefeningen doet die zijn voorgeschreven, en je luistert naar je lichaam, dan kan je er best mee leren leven." Een andere COPD-patiënt schreef haar verhaal. "Genieten van de kleine dingen, in de mate van het mogelijke", schrijft ze. Bewegen en positief blijven. Dat zijn volgens haar nog tips om om te gaan met de aandoening.

Word lid

Wil je COPD-patiënten een hart onder de riem steken? Gratis registreren om meer aandacht te vragen voor COPD? Of meedoen met de kazoo-uitdaging? Fiets dan vlug door naar de Facebookpagina of website van COPD vzw. Door gratis lid te worden kan je

• de mensen in je omgeving over de aandoening informeren;
  • een thuishaven bieden waar lotgenoten ervaringen en info kunnen delen:
  • de ziekte kenbaar maken door verschillende activiteiten;
  • een drukkingsgroep vormen die de belangen van COPD-patiënten ten goede komt.