Anesthesist Dinska Dohmen: “Als het brandt dan staan we in de vuurlinie”

24/04/2020

Anesthesist Dinska Dohmen voelt zich vooral een astronaut nu, in zo’n warm pak met een masker en bril. Al haar patiënten op intensieve zorgen hebben één en dezelfde aandoening: corona. “Mensen die op de rand van de dood balanceren zien beter worden en van de beademing halen… dat is wat me energie geeft en waarvoor ik het doe.”

“Zowat alles is veranderd in mijn job”, zegt dokter Dinska Dohmen, anesthesist in Ziekenhuis Geel. “Als anesthesist werk ik normaal op intensieve zorgen, het operatiekwartier en het verloskwartier. Van de ene op de andere dag is m’n biotoop compleet overhoop gehaald. Overal zijn scheidingsmuren aangebracht, je vertrouwde ziekenhuis is opgedeeld in COVID- en niet-COVID-zones, ze gooien met maskers en handalcohol naar je hoofd en je moet jezelf in zweterige astronautenpakken hijsen met skibril en FFP2-maskers. En alle patiënten op intensieve zorgen hebben dezelfde aandoening!”

In deze stressvolle coronatijd zet iedereen zich hard in. “De sfeer binnen het team is top. Onze verpleegkundigen op intensieve zorgen en het operatiekwartier zijn echt goud waard. Als er voor iemand witte vlaggen mogen buitenhangen, dan is het voor hen. Ze werken lange uren in heel warme pakken, zijn super gemotiveerd en onvermoeibaar.”

Nog nooit aan stoppen gedacht

Dinska heeft nog nooit aan stoppen gedacht. “Dit is precies waarom je als anesthesist voor deze job kiest. Ons werk is vaak routineus, onder andere dankzij de nieuwste technologieën van monitoring. Maar als het dan een keertje ‘brandt’ - de ene keer wat feller dan de andere - dan hebben we wel de skills om in de vuurlinie te staan en de zwaarst zieke mensen te helpen. Mensen die op de rand van de dood balanceren zien beter worden en van de beademing halen… dat is wat me energie geeft en waarvoor ik het doe.”

Anesthesist Dinska Dohmen is één van de helden van Ziekenhuis Geel. Steun jij onze helden in de vuurlinie tegen het coronavirus?