11 april is Wereld Parkinsondag

11/04/2023

Op 11 april is het Wereld Parkinson Dag. Het is de geboortedag van James Parkinson, de arts die de ziekte als eerste omschreef. Op deze dag wordt iedereen met de ziekte van Parkinson en hun naasten extra onder de aandacht gebracht.  Aangezien we in Ziekenhuis Geel een 12-weken programma hebben speciaal uitgewerkt voor Parkinsonpatiënten, vinden we het extra belangrijk om deze dag onder de aandacht te brengen.

Wat is de ziekte van Parkinson?

Parkinson is een hersenziekte waarbij er een verstoring is in de overdacht van signalen tussen hersencellen. Hierdoor kunnen problemen ontstaan bij het bewegen of in de denkprocessen. Parkinsonpatiënten kunnen bijvoorbeeld te kampen krijgen met geheugenstoornissen of concentratieproblemen.

Ziekenhuis Geel en Parkinsonpatiënten

Sinds 2015 bieden we in Ziekenhuis Geel een 12-weken multidisciplinair programma aan om recent gediagnosticeerde Parkinsonpatiënten te begeleiden, onder supervisie van fysisch geneesheer dr. Uijttewaal en in overleg met de neurologen.

Dit 12-weken programma is een groepsgebeuren waarbij patiënten tweemaal per week komen revalideren. Actief bewegen staat tijdens het programma centraal en dit wordt aangevuld door de kennis van verschillende disciplines zoals kinesitherapie, ergotherapie, logopedie, psychologie, … Er komen ook steeds thema’s aanbod die voor Parkinsonpatiënten zeer belangrijk zijn. Het kan gaan over zaken zoals hoe je je best in en uit bed begeeft, stemgeluidsoefeningen en oefeningen rond spierkracht bijvoorbeeld.

Extra informatie gewenst?

Heb je vragen over Parkinson of ben je benieuwd naar wat wij voor je kunnen doen? Neem dan contact op het met secretariaat fysische geneeskunde via het nummer 014/57.70.35. Zij kunnen een afspraak vastleggen voor jou met onze revalidatiearts, dr. Uijttewaal.