Sint-Dimpna Ziekenhuis Geel heeft Belgische primeur voor obesitaschirurgie

23/12/2016

Sinds november 2016 werkt ons ziekenhuis voor obesitaspatiënten die via chirurgie worden behandeld met een online platform en monitoring via remote devices. Dr. Thierry Lafullarde, dienst Abdominale heelkunde, zorgt daarmee voor een Belgische primeur.

Patiënten die in aanmerking komen voor obesitaschirurgie krijgen toegang tot het beveiligde platform Be-Patient, dat speciaal voor ons ziekenhuis werd ontworpen. Via dat platform verstrekt de patiënt alle gegevens die relevant zijn voor de preoperatieve oppuntstelling.

De remote devices waarmee de patiënt vanop afstand kan worden gemonitord, vormen het neusje van de zalm. Na de operatie krijgt de patiënt een weegschaal die via bluetooth en een smartphone-app op geregelde tijdstippen het gewicht van de patiënt doorstuurt. Bij stagnatie kan tijdig worden ingegrepen.